|
|
کدخبر: ۹۱۲۱۵

کشورهای عرب خلیج فارس در مسیر نبرد سیاسی با دوحه

پایگاه اینترنتی رای الیوم در گزارشی به روابط بحرانی بین مصر و قطر و اختلاف سران شورای همکاری خلیج فارس با دوحه درباره مصر پرداخت و نوشت: این اختلاف در مسیر یک نبرد سیاسی و چه بسا امنیتی حرکت می‌کند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، نشریه اینترنتی رای الیوم در مقاله ای به روابط بحرانی بینمصرو قطر و اختلافات سران شورای همکاری خلیج فارس از جمله مواضع عربستان و قطر علیه یکدیگر پرداخت و نوشت:روابط مصر و قطر در مسیر قطع شدن کامل حرکت می کندو هرکس اظهارات اخیر نبیل فهمی وزیر خارجه مصر پیش از سفر به الجزایر را شنید درک می کند که تصمیم اخراج سفرای دو کشور بسیار نزدیک است.

این نشریه افزود: نبیل فهمی گفت که موضع قطر(در محکوم کردن سرکوب تظاهرات گروه اخوان المسلمین در مصر) به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزارت خارجه یک کشور خارجی – هرچند عربی - به هیچ وجه جایز نیست که در اوضاع داخلی یک کشور دیگر(مصر) اعتراض کند.

وزارت امور خارجهقطراخیرا در بیانیه خود با اشاره به تشدید سرکوب عناصر اخوان‌المسلمین مصر گفت این گروه یک جنبش سیاسی مردمی به شمار می‌رود و دوحه نگران افزایش قربانیان سرکوب در مصر است.

نشریه رای الیوم نوشت: بحرانی شدن روابط بین مصر و قطر ممکن است به بحران خطرناک تری یعنی بین قطر و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیانجامد.این کشورها از مسئولان مصری خواسته اند تا درنگ کرده و هیچ گام شتاب زده ای از جمله قطع روابط را برندارند و وعده داده اند که موضع قطر درقبال مصر را اصلاح کنند.

این نشریه با اشاره به اظهارات وزیر خارجه مصر در فرودگاه قاهره مبنی بر درخواست برخی کشورهای عربی برای اعطای فرصت به قطر به منظور اصلاح موضع خود درقبال مصر با توجه به تغییر رهبری این کشور، افزود: وزیر خارجه مصر گفت که ما نشانه های مثبتی در این زمینه ندیده ایم و بیانیه اخیر قطر درواقع پاسخی منفی به کسانی بود که ما را به صبر و بردباری یا تغییرات(در موضع قطر) یا اعطای فرصتی بیشتر(به این کشور) فراخوانده بودند.

این مقاله افزود: منظور وزیر خارجه مصر از عبارت " کسانی که به صبر و بردباری دعوت کردند "، سران عربستان و امارات بودند زیرا مسئولان اماراتی و سعودی از تمیم بن حمد امیر قطر در جریان سفر دوره ای وی به چند کشور عرب حوزه خلیج فارس وعده گرفتند که دوحه موضع خود در حمایت از گروه اخوان المسلمین را تغییر خواهند داد.

نشریه رای الیوم تصریح کرد: عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی تهدید کرد که عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس را در صورت خروج از خط مشی این شورا از طریق ادامه حمایت از گروه اخوان المسلمین مصر، تعلیق خواهد کرد؛ امری که باعثشد تا صباح الاحمد امیر کویت شیخ تمیم را پیش از نشست اخیر سران شورای همکاری به ریاض ببرد و تلاش کند تا بین قطر و عربستان آشتی برقرار کرده و خشم عربستان درقبال قطر را مهار کند.

این نشریه به نقل از برخی منابع خاص خود در حوزه کشورهای عرب خلیج فارس نوشت:دیدار سه جانبه سران کویت، عربستان و قطر در ریاض طوفانی بودوشاه سعودی حمله شدیدی به امیر قطر کردو از عبارات بسیار قوی استفاده کرد و از امیر قطر وعده گرفت و از او خواست که زیر وعده خود را امضا کند و شیخ صباح الاحمد امیر کویت نیز زیر آن را به عنوان شاهد امضا نمایند. شاه سعودی سپس نسخه هایی از این وعده مکتوب را برای همه سران شورای همکاری فرستاد تا از آن مطلع باشند زیرا درخصوص پایبندی امیر قطر به این وعده خود شک و تردید داشت.

به نوشته نشریه رای الیوم، یک منبع در حوزه کشورهای عرب خلیج فارس گفت: بیانیه اخیر قطر درخصوص " نگرانی شدید دوحه درباره افزایش شمار قربانیان تظاهرات در سراسر مصر "، شک و تردید شاه سعودی درخصوص میزان پایبندی قطر به توقف حمایت از اخوان المسلمین مصر و دشمنی نکردن با نظام کنونی این کشور را تایید کرد و ریاض آن را دخالت مستقیم در امور مصر دانست و بعید نیست که مسئولان سعودی در روزهای آینده موضعی قوی در قبال قطر اتخاذ کنند.

این نشریه افزود: آنچه سران شورای همکاری و عربستان و امارات را ناراحت کرد، اقدام کشور قطر در اجرای مانور نظامی مشترک در نزدیک چاههای گاز مشترک در خلیج فارس بود.

نشریه رای الیوم نوشت: قطع روابط بین مصر و قطر در صورت عدم عذرخواهی دوحه از قاهره قطعی به نظر می رسد مگر اینکه قطر از مصر عذرخواهی کند وبه گفته یک مسئول مصری که نشریه رای الیوم با وی تماس گرفت، قطر گام های عملی را انجام دهد که تاییدی بر تغییر موضع این کشور باشد که از آن جمله، توقف اقدامات تحریک آمیز شبکه الجزیره قطر علیه حکومت کنونی مصر و تایید اخوان المسلمین و تظاهرات آنها است که تهدیدی برای ثبات مصر به شمار می رود.

این نشریه تصریح کرد: اطلاعات تایید شده دریافتی از چند کشور عرب حوزه خلیج فارس و مصر حاکی است شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی امیر سابق قطر به طور مستقیم بر رویکرد شبکه الجزیره و مواضع کنونی آن در حمایت از گروه اخوان المسملین مصر و دادن تریبون به سخنگویان یا حامیان این گروه نظارت دارد و این امر تفسیر کننده خشم رهبران کنونی مصر از این شبکه و بستن دفاتر و بازداشت برخی از خبرنگاران آن است.

نشریه رای الیوم درپایان نوشت: ائتلاف مصر و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مسیر یک نبرد سیاسی و چه بسا امنیتی علیه کشور قطر حرکت می‌کند و هفته اول سال جاری میلادی ممکن است شاهد اقدامات غیرمنتظره شوک آور باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار