|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۸۲

قبل از خواب این خوراکی ها را نخورید

چاقی به یک خطر مهم برای سلامتی تبدیل شده است. با وجود محدودیت‌های کرونایی، افراد بیشتر در خانه می‌مانند و زندگی کم تحرکی را تجربه می‌کنند که به هیچ وجه برای سلامتی مفید نیست. با ما همراه باشید و با 23 خوراکی ای که نباید قبل از خواب بخورید و علت آن ها آشنا شوید.

 

این روند محدودیت‌ها، مردم را به سوی پرخوری سوق داده است که می‌تواند منجر به چاقی شود. عامل مهم دیگری که منجر به افزایش وزن می‌شود خوردن یک شام سنگین است. این بدان دلیل است که بین آخرین وعده غذایی و قبل از خواب فعالیت بدنی زیادی انجام نمی‌شود؛ بنابراین چربی حاصل از غذا نمی‌سوزد و بیشتر در بدن ذخیره می‌شود. 

  

محققان توصیه می‌کنند شام باید ۳ ساعت قبل از خواب خورده شود. همچنین باید از مصرف برخی مواد خوراکی قبل از خواب پرهیز شود. 

بدن هر فردی در حفظ سلامتی روزانه ی آن، فعالیت های خارق العاده ای انجام می دهد و به طور معمول گوش دادن به زبان بدن ایده خوبی است.

 

اینجا بخوانید:

روش هایی برای کاشه وزن در ماه مبارک رمضان

 

 

بدن شما به هنگام گرسنگی به مغزتان سیگنالی می فرستد و در این مواقع، بدن قادر به هضم مواد غذایی است، صرف نظر از اینکه چه ساعتی از روز باشد. این بدان معنی است که غذا خوردن قبل از خواب مضر نیست، به شرطی که غذای سالم بخورید و پرخوری نکنید. 

اما اگر تنها قبل از خواب و بدون ورزش- برای کمک به عملکرد بدنی- و محدودیت غذا بخورید (به خصوص گزینه های ناسالم) ناراحتی بیشتری برای خود ایجاد می کنید! 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

اگر شما بعد از شام هنوز کمی گرسنه هستید و دنبال راهی برای نگهداشتن خودتان تا صبحانه، چند نکته مهم را باید در نظر داشته باشید. درست است که کمی میان وعده نیمه شب به کسی صدمه نمی زند ولی این موضوع در مورد همه غذا ها صدق نمی کند. 

  

1- گوشت قرمز 

یک استیک بزرگ و آبدار ممکن است خوشمزه باشد ولی بدترین چیز برای خوردن، آن هم درست قبل از خواب است. گوشت قرمز فرایند های طبیعی بدن شما را به تعویق می اندازد و رفتن به خواب عمیق بعد از یک روز کاری سخت را که شما واقعا به آن نیاز دارید، فوق العاده دشوار می سازد. 

  

خوراکی-سمی-قبل-خواب

2- سبزیجات 

سبزیجات ذاتا مغذی هستند، بنابر این ممکن است شما فکر کنید که سبزیجات، خوراکی مناسبی برای خوردن قبل از خواب هستند ولی شما اشتباه میکنید، اگر شما می خواهید سالم باشید و خواب راحتی داشته باشید، هرگز این کار را نکنید. سبزیجات معمولا مقدار زیادی فیبر دارند، که فوق العاده آرام در دستگاه گوارش شما حرکت می کنند. سبزیجات یکی دیگر از میان وعده های آخر شب است که شما را بیش از آنچه فکر می کنید، بیدار نگه میدارد. 

  

خوراکی-سمی-قبل-خواب

3- چیپس و دیگر میان وعده های فرآوری شده 

یکی از چیز های جالب در مورد تنقلات مانند چیپس این است که، به راحتی در دسترس و قابل تهیه هستند، شما می توانید یک کیسه از آن را بگیرید و آن را بجوید و تمام کنید قبل از آنکه چیزی از آن را حس و درک کنید. موضوع این است که، غذا های فرآوری شده دارای دوز بالایی از منو سدیم گلوتامات هستند، که بطور قطع به مسئله بی خوابی شما ارتباط دارد، مسئله ای که شما از آن اجتناب می کنید. 

4- پاستا 

اگر شما گرسنه هستید، پاستا یکی از بهترین مواد غذایی برای خوردن است. زیرا مقدار کمی از آن انرژی زیادی برای شما ایجاد می کند. مسئله ای که با خوردن پاستا در اواخر شب داریم این است که، پاستا مانند مواد غذایی چرب، بطور قطع منجر به افزایش وزن شما خواهد شد، در حالی که شما در خواب هستید و هیچ تحرکی ندارید، کربو هیدرات های موجود در ماکارونی به سرعت تبدیل به چربی می شوند. بنابر این اگر شما می خواهید غذای سالمی در شب و قبل از خواب بخورید، بهتر است چیز دیگری انتخاب کنید. 

  

خوراکی-سمی-قبل-خواب

5- بستنی 

بستنی انتخاب نوعی دیگر از تنقلات است که شاید برای پیش از خواب مناسب تر به نظر برسد ولی این انتخاب، انتخاب خوبی نیست. بستنی سرشار از چربی و شکر است و شما با خوردن این مواد قبل از خواب، به بدنتان فرصت سوزاندن این منابع انرژی زا پیش از اینکه به رختخواب بروید نمی دهید و این موضوع به افزایش وزن شما منجر می شود. 

  

خوراکی-سمی-قبل-خواب

6- یک تکه پیتزا 

شاید شما هوس یک تکه پیتزای باقیمانده در یخچال را کرده باشید، ولی بهتر است آنرا برای نهار فردا نگهدارید. پیتزای چرب و پر کالری نه تنها باعث افزایش وزن شما خواهد شد، بلکه می تواند باعث سوزش سر دل و مواردی از این دست قبل از اینکه به خواب بروید، شود. 

  

خوراکی-سمی-قبل-خواب

7-کورن فلکس و غلات فرآوری شده 

یک کاسه غلات فرآوری شده، مانند کورن فلکس و یا نظایر آن برای آغاز یک صبح پر نشاط، یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود. ولی یک کاسه قبل از خواب چطور؟ این خوراکی شامل قند و کربوهیدرات زیادی است که به بدن شما امکان استراحت و یک خواب راحت را نمی دهد. 

  

خوراکی-سمی-قبل-خواب

8-شکلات به هر شکل و هر نوع 

بسیاری از مردم نمی دانند که شکلات سرشار از کافئین است و برای داشتن یک خواب راحت مطمئنا نباید قبل از خواب شکلات خورد. شما قبل از خواب از خوردن یک فنجان قهوه پرهیز می کنید، به همان دلیل باید از شکلات هم پرهیز کنید. 

  

خوراکی-سمی-قبل-خواب

9-الکل 

با توجه به آموزه های دینی و اخلاقی که به آنها معتقد هستیم، استفاده از الکل در هر شرایطی منع شده است. علاوه بر این آموزه ها و اعتقادات باید آگاه بود که از لحاظ علمی و بیولوژیکی نیز، الکل امکان یک خواب کامل و نشاط  وسرحالی اول صبح را از انسان سلب می کند.

 

 

اینجا بخوانید:

طرز تهیه شیرینی های مخصوص سفره افطار

 

  

 10-فلفل 

فلفل نه تنها سرشار از کربوهیدرات است، بلکه دارای کالری بالایی نیز است و با توجه به طبیعت گرم فلفل شما با مصرف فلفل پیش از خوابیدن، خواب راحتی نخواهید داشت. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

11. نودل (رشته فرنگی) 

اگر شب‌ها نودل می‌خورید، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های موجود در آن می‌توانند سلامتی را به خطر اندازند. فیبر در آن مطلقاً وجود ندارد و به همین دلیل می‌تواند به سرعت موجب افزایش وزن شود. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

12. غذا‌های سرخ کرده 

غذای سرخ شده می‌تواند به سرعت وزن را افزایش دهد، زیرا غذای سرخ شده حاوی کربوهیدرات و اسید‌های چرب است که برای افزایش اسیدیته و وزن معده عمل می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید شب‌ها غذای سبک بخورید که به راحتی هضم شود. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

13. نوشابه گازدار 

برخی از افراد تمایل دارند برای هضم شام نوشابه بنوشند، اما این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی قند است که باعث افزایش سریع چربی شکم می‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل از خواب نوشابه نخورید. 

 

 

اینجا بخوانید:

روش پخت 15 نوع مافین

 

 

 

14. کرفس: 

شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد. کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند. بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله موادغذایی بسیار مغذی برای بدنتان هستند اما از خوردن بعضی از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

15. آب نبات: 

اگر کابوس دیوی در کمد دیواری یا زیر تخت خوابتان را برهم می‌زند، پس بهتر است خوردن شیرینی جات قبل از خواب را کنار بگذارید. 

  

یکی از ساده‌ترین و بدترین چیزی که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هایی است که خیلی واقعی به نظر می‌رسند. در یک بررسی جدید مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانیکه قبل از خواب موادغذایی ناسالم مثل آب‌نبات می‌خوردند، بیشتر دچار کابوس می‌شدند. فرضیه پشت این تحقیقات این است که میزان بالای قند، امواج مغزی کابوس‌‌مانند و ترسناک ایجاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید شب‌ها راحت بخوابید، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداری کنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

روش پخت شیرینی کشمشی

 

 

 

16. سیر: 

اگر کنار کسی می‌خوابید، بهتر است از خوردن سیر قبل از خواب خودداری کنید اما به دلایل دیگری هم به جز بوی بد دهان باید از خوردن آن اجتناب کنید، سیر یکی از سبزیجات گرم است اگر با غذاهای پرادویه و تند همراه شود، خواصی دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود. 

  

همچنین در خیلی افراد با عارضه جانبی معده‌درد همراه است، بنابراین اگر معده ضعیفی دارید یا در معرض رفلکس اسید معده هستید، بهتر است به کلی از خوردن آن قبل از خواب منصرف شوید. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

17. دسر 

بعد از یک روز طولانی یک درمان خوب و شیرین، مانند یک پاداش کامل است. متأسفانه آخرین کاری که شما باید قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید، افزایش قند خون است. 

خوردن دیرهنگام دسر باعث احساس هوشیاری و بالا رفتن انرژی شما می‌شود. قبل از خوابیدن از خوردن شکلات پرهیز کنید، زیرا هم حاوی کافئین و هم حاوی شکر است. 

شکلات حاوی ترکیبی به نام توبرومین است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد و ممکن است به بی‌خوابی کمک کند. 

 

 

اینجا بخوانید:

طرز تهیه 7شربت تابستانی مخصوص مهمانی 

 

 

 

18. مرکبات 

میوه به طور کلی یک انتخاب سالم است و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که با هر وعده غذایی آن را میل کنید. اما مرکبات بسیار اسیدی هستند و می‌توانند موجب سوزش سردل یا بیماری رفلاکس دستگاه گوارش شوند. 

همچنین مرکبات دارای قند زیاد هستند و می‌توانند انرژی زیادی به شما بدهند. میوه‌های خوب دیررس شامل انجیر، کشمش، انگور، سیب، کیوی و پاپایا برای شما بهتر از خوردن مرکبات است. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

19. کلم بروکلی 

  

کلم بروکلی یک ماده غذایی سالم برای گنجیدن در رژیم غذایی شما است. با این حال کلم بروکلی حاوی فیبر زیادی است که می‌تواند مدت زمان زیادی را برای هضم شدن مصرف کند. تمامی سبزیجات صلیبی به دلیل ایجاد گار در هنگام هضم، بدنام هستند. نمونه‌های دیگر شامل جوانه بروکسل، کلم و گل کلم است. 

 

 

اینجا بخوانید:

راه خلاصی از معده درد در ماه رمضان 

 

 

20. مرغ  

همانطور که می دانید درون مرغ پروتئین زیادی وجود دارد و همین باعث می شود که معده شما سرعت هضم عادی خود را نداشته باشد. به همین دلیل کمی بیشتر از حالت عادی طول می کشد تا مرغ درون بدن شما هضم شود. حال اگر شما قبل از خواب مرغ را مصرف کنید معده شما در هنگام خواب کند تر عمل می کند و نیاز به ساعات زیادی برای هضم مرغ دارد که این باعث فشار بر روی بدن و معده خواهد شد. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

21. قهوه  

یکی از محبوبیت های زیاد قهوه، از بین بردن خواب است. به همین دلیل بر همگان واضح است که قهوه نمی تواند وعده مناسبی برای شب باشد. کافئین درون قهوه هشت تا چهارده ساعت درون بدن دارد و سیستم عصبی بدن را دچار مشکل می کند. به همین دلیل به هیچ عنوان در هنگام شب قهوه میل نکنید مگر اینکه بخواهید بیدار بمانید. 

 

اینجا بخوانید:

در روز های آلودگی هوا چه بخوریم ؟

 

 

 

22. میوه خشک شده 

میوه های خشک شده یک وعده بسیار مناسب می باشد و فیبر زیادی برای بدن دارد اما دریافت فیبر در هنگام شب می تواند مشکلاتی را برای بدن به وجود بیاورد. مصرف میوه های خشک شده قبل از خواب علاوه بر اینکه ناراحتی های گوارشی را ایجاد می کند، می تواند گرفتگی های عضلات را در پیش داشته باشد و شخص احساس گرفتگی در بدن خود کند. 

آن چه ما قبل از خواب می خوریم اثرات قابل توجهی در بدن شما در هنگام خواب دارد و رعایت نکات ساده ای مانند آنچه در این یادداشت آمد می تواند تأثیر بزرگی بر کیفیت خواب شما داشته باشد. ما پیشتر در یادداشت دیگری چند خوراکی مفید برای خوردن قبل از خواب را در مجله خواب سولماز معرفی کرده ایم که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم. 

خوراکی-سمی-قبل-خواب

23. پنیر  

پنیر نیاز به هضم دقیقی دارد و باید تمامی چربی های آن بسوزد زیرا کاملا چاق کننده است و معده در هنگام خواب نمی تواند چنین کاری را انجام بدهد. به همین دلیل بهتر است از هرگونه پنیری مخصوصا پنیر پیتزا در هنگام خواب دوری کنید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار