|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۴۶

خواص کینوا مربوط به دانه های آن است که سرشار از پروتئین، چربی و فیبر هستند.کینوا، معروف به خاویار گیاهی است.در ادامه خواص کینوا را بررسی میکنیم

آیا خواص کینوا را میشناسید؟ کینوا یکی از غلات بدون گلوتن و سرشار از پروتئین است که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می کنند. این دانه ی خوشمزه وقتی پخته شود ظاهری مانند برنج یا گندم پیدا می کند. در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم شما را با خواص کینوا و ارزش غذایی و طرز پخت آن را توضیح میدهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خواص کینوا

خواص کینوا

دانه‌های کینوا منبع غنی فیبر، ویتامین‌های B، ویتامین E و سایر مواد معدنی از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فسفر محسوب می‌شود. این دانه‌ها به‌شدت مغذی هستند و کوئرستین و کائمفرول دارند که دو ترکیب گیاهی مفید هستند.کینوا بدون گلوتن است و به همین علت برای افرادی که دچار ناتوانی در تحمل گلوتن هستند، یک گزینه‌ی عالی به شمار می‌رود. این دانه‌ها شاخص گلیسمی پایینی دارند. از آنجایی که کینوا حاوی آهن و منیزیم زیادی است، می‌تواند اثرات چشمگیری روی سلامت متابولیک داشته باشد. کینوا همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. البته این‌ها فقط بخشی از خواص بی‌نظیر کینوا هستند.

جالب است بدانید:

  • بیش از ۱۰۰ نوع کینوا وجود دارد.
  • کینوا بر خلاف برنج قهوه‌ای که برای پخت به تقریبا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد، طی ۱۵ دقیقه پخته می‌شود.
  • کینوا گیاهی با قدمت ۵۰۰۰ ساله بومی آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل بولیوی و شیلی است
  • به آن خاویار گیاهی هم می‌گویند
  • حدود ۲۰ سال قبل محققان ناسا عنوان کردند که کینوا یک میان وعده‌ی عالی برای فضانوردها به شمار می‌رود، چون غنی از مواد مغذی است، منبع پروتئین کامل محسوب می‌شود و بدون گلوتن است.
  • دانه کینوا کالری کمی دارد و جایگزین  برنج و گندم است
  • دانه کینوا از خانواده اسفناج یا همان تاج خروسیان است

انواع کینوا

دانه کینوا به سه رنگ سفید، قرمز و مشکی وجود دارد. دانه کینوا سفید که کمی مایل به زرد است، بهتر از بقیه انواع آن بدست می‌آید و به آن کینوا طلایی نیز می‌گویند زیرا بعد از پخت خیلی نرم و شیرین است. دانه کینوا قرمز که بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، بافت خود را حفظ کرده و بیشتر در تهیه سالاد استفاده می‌شود و دانه کینوا مشکی نیز بعد از پخت رنگ خود را حفظ می‌کند و از نوع سفید هم شیرین‌تر است

انواع کینوا

خواص کینوا برای سلامتی بدن، پوست و مو

کینوا می‌تواند با فواید متعدد خود شما را متعجب کند. فیبر موجود در کینوا آن را تبدیل به یک گزینه‌ی مناسب برای کاهش وزن و درمان مشکلات گوارشی از جمله یبوست می‌کند. فیبر همچنین از قلب محافظت کرده و از بیماری‌های کشنده از جمله سرطان پیشگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این دانه‌ها برای سلامت پوست و مو معجزه می‌کنند.

خواص کینوا برای کاهش وزن

کمک به کاهش وزن یکی از خواص کینوا به شمار می‌رود. برای اینکه بتوانید وزن خود را کم کنید، کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کینوا فیبر زیادی دارد. در حقیقت میزان فیبر موجود در کینوا از بیشتر غلات و دانه‌ها زیادتر است. بیشتر فیبر موجود در کینوا از نوع غیرمحلول است. یک فنجان از این دانه‌ها ۲٫۵ گرم فیبر محلول دارد که مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که به کاهش وزن کمک می‌کند. یکی دیگر از ترکیبات موجود در فیبر هم در کنترل وزن نقش دارد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب ذکر شده به سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کنترل وزن کمک می‌کند. علاوه بر این باعث می‌شود از رژیم غذایی خود چربی کمتری جذب کنید.

کاهش وزن - خواص کینوا

خواص کینوا برای پیشگیری از پوکی استخوان

برای پیشگیری از پوکی استخوان کینوا را در رژیم غذایی خود جای دهید. معمولا افرادی که سنشان بالای ۵۰ سال است، دچار مشکلات مربوط به استخوان‌ها می‌شوند. البته همه‌ی افراد صرف نظر از سن خود باید به سلامت استخوان‌هایشان توجه کنند. کینوا منبع سرشار منیزیم محسوب می‌شود و به همین علت برای سلامت استخوان‌ها مفید است.

این ماده‌ی معدنی نقش مهمی در شکل‌گیری استخوان‌ها ایفا می‌کند. کینوا همچنین غنی از پروتئین است؛ به طوری که یک فنجان از آن ۹ گرم پروتئین دارد. پروتئین هم برای استخوان‌ها مفید است.اگر میخواهید با بهترین مواد غذایی جایگزین گوشت قرمز که سرشار از پروتئین هستند مانند کینوا آشنا شوید این مطلب را بخوانید. مهم‌تر از همه اینکه کینوا حاوی هر ۹ اسید آمینه‌ی ضروری است که بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. ۹ اسید آمینه‌ی ضروری هم در سلامت استخوان‌ها نقش دارند. نتایج مطالعات مختلف نشان داده‌اند که منیزیم و منگنز در پیشگیری از پوکی استخوان اثرگذار هستند.

خواص کینوا برای نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی در کینوا به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

کربوهیدرات موجود کینوا به افزایش انرژی در نوزادان و کودکان کمک کرده و برای درمان خستگی و بی حالی آن ها مفید است.

فیبر موجود در کینوا به پیشگیری ودرمان یبوست در نوزادان و کودکان کمک می کند.

خواص کینوا برای تیروئید

متخصصان تغذیه معتقدند که دانه های کامل مانند کینوا از بهترین مواد غذایی برای بهبود فعالیت غده ی تیروئید و درمان کم کاری تیروئید هستند.

خواص کینوا برای بواسیر یا هموروئید

فیبر موجود در کینوا به بهبود حرکات روده و افزایش حجم مدفوع باعث پیشگیری و درمان بواسیر یا هموروئید می شود.

خواص کینوا برای بواسیر یا هموروئید

خواص کینوا برای محافظت از قلب

محافظت از قلب را هم می‌توانیم در لیست خواص کینوا قرار دهیم. فیبر موجود در کینوا آن را تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای سلامت قلب می‌کند. فیبر محلول با اسیدهای صفراوی موجود در کبد ترکیب می‌شود و یک ماده‌ی ژله‌‌ مانند تولید می‌کند. کبد از بعضی از کلسترول موجود در بدن برای تولید اسیدهای صفراوی استفاده می‌کند. زمانی که ذخایر تمام شوند، کبد از کلسترول بدن برای تولید اسیدهای ذکر شده استفاده می‌کند.

کینوا کبد را برای استخراج کلسترول از خون تحریک می‌کند. خوردن کینوا به کاهش سطح کلسترول بد یا همان LDL کمک می‌کند که این موضوع خطر ابتلا به بیماری‌ عروق کرونر قلب و آترواسکلروز را کاهش می‌دهد. این مسأله باعث می‌شود عمرتان طولانی شود. کینوا حاوی اسیدهای چرب است که ۲۵ درصد از آن‌ها در شکل اسید اولئیک هستند. اسید اولئیک نوعی اسید چرب تک غیراشباع است.

خواص کینوا برای محافظت از پوست

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که کینوا غنی از ویتامین‌های B است که مواد مغذی هستند که از طریق کاهش ذخایر ملانین تیره در پوست به درمان لکه‌های پیری و سایر مشکلات مربوط به رنگدانه‌ی پوست کمک می‌کنند. ویتامین B12 موجود در کینوا با سایر ویتامین‌های B واکنش نشان می‌دهد و از این طریق به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. کینوا همچنین حاوی بازدارنده‌های تیروزیناز است که آنزیم‌هایی هستند که رنگدانه و مشکلات مرتبط با آن را کاهش می‌دهند. ویتامین B3 موجود در کینوا در درمان آکنه و جوش اثرگذار است. این دانه‌ها قرمزی و التهاب مرتبط با آکنه را تسکین می‌دهند.

کینوا حاوی ویتامین A است که در به تأخیر انداختن فرآیند پیری عالی عمل می‌کند. این نوع ویتامین خطوط ظریف را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود پوستتان جوان به نظر برسد. ریبوفلاون یا ویتامین B2 موجود در کینوا قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این جوش را هم درمان می‌کند، چون می‌تواند به کاهش تولید سبوم (چربی) کمک کند. در بالا گفتیم که کینوا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که تقریبا همیشه مسؤول پیری زودرس پوست به شمار می‌روند. می‌توانید برای به تأخیر انداختنن علائم پیری پوست با کینوا یک ماسک صورت درست کنید.

برای این کار یک چهارم فنجان کینوا را در شیر سویا بپزید و آن را کنار بگذارید تا خنک شود. سپس کینوای پخته شده را به همراه سه قاشق چای‌خوری ماست، دو عدد زرده‌ی تخم‌مرغ و دو قطره روغن اسانسی میموزا در مخلوط‌کن بریزید و مواد را چند پالس بزنید. ترکیب به دست آمده را به‌عنوان ماسک روی صورت و گردن خود قرار دهید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه بماند. سپس صورت و گردنتان را با آب ولرم بشویید. بعد از استفاده از این ماسک پوستتان نرم و درخشان خواهد شد. کینوا حاوی پروتئین طبیعی و خواص ضدپیری است و از طریق بهبود قابلیت ارتجاعی پوست، آسیب‌دیدگی پوست در اثر نور خورشید را ترمیم می‌کند.

خواص کینوا برای التهاب

فیبر موجود در کینوا بوتیرات تولید می‌کند که یک اسید چرب مهم است و ژن‌های مرتبط با التهاب را متوقف می‌کند. ویتامین‌های B موجود در این دانه‌ها سطح هوموسیستئین را در بدن کاهش می‌دهند که یک هورمون التهابی است. هضم فیبر موجود در کینوا باعث آزاد شدن استات می‌شود که در مغز حرکت می‌کند و به ما برای متوقف کردن غذا خوردن سیگنال می‌دهد. کینوا همچنین حاوی ترکیباتی به نام ساپونین‌ها است که مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که خواص ضدالتهابی دارند.

خواص کینوا برای التهاب

خواص کینوا برای مبارزه با سرطان

می‌توانید برای مبارزه با سرطان از خواص کینوا بهره ببرید. محققان در دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند که خوردن یک کاسه کینوا در روز می‌تواند فواید متعددی برای سلامتی بدن داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که خوردن روزانه یک کاسه کینوا می‌تواند احتمال مرگ زودرس ناشی از سرطان را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در انجمن سرطان در آمریکا درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از کینوا نشان دادند که باید قبل از پختن کینوا حتما آن را بشویید. یک مطالعه‌ی لهستانی به این نتیجه رسید که کینوا می‌تواند برای افراد مبتلا به سرطان یک ماده‌ی غذایی نجات‌دهنده باشد. محققان در یک گزارش توصیه کردند که برای مبارزه با سرطان کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کینوا منبع سرشار آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود که با رادیکال‌های آزاد و سایر ترکیبات سرطان‌زا مبارزه می‌کنند.

خواص کینوا برای جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در کینوا به بهبود رشد جنین کمک کرده و خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی در جنین و زایمان زودرس را کاهش می دهد.

فیبر موجود در کینوا به بهبود هضم غذا کمک کرده و با بهبود حرکات روده خطر ابتلا به یبوست دوران بارداری را کاهش می دهد.

منیزیم موجود در کینوا برای کاهش فشار خون بالا در زنان باردار مفید است.

آهن موجود در کینوا با افزایش تولید گلبول های قرمز به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می کند.

خواص کینوآ برای مبارزه با دیابت و فشار خون بالا

کینوا یک غلات سبوس‌دار است. غلات سبوس‌دار برای افراد مبتلا به دیابت عالی هستند. فیبر موجود در کینوا سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد. علاوه بر این از اضافه وزن ناشی از دیابت و سایر بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند. افراد مبتلا به دیابت باید مواد غذایی حاوی شاخص گلیسمی پایین را مصرف کنند و به همین علت کینوا گزینه‌ی خوبی برای این افراد محسوب می‌شود. کینوا بر خلاف سایر غلات، تمام اسید آمینه‌های لازم برای تولید پروتئین را دارد. پروتئین هم در کنترل سطح قند خون اثرگذار است.

یک مطالعه‌ی برزیلی عنوان کرد که دنبال کردن رژیم غذایی حاوی کینوا می‌تواند به مدیریت دیابت نوع ۲ و فشار خون بالای مرتبط با آن کمک کند. کینوا حاوی کربوهیدرات پیچیده است. این نوع کربوهیدرات بسیار آهسته‌تر در بدن تجزیه می‌شود و از این طریق به تثبیت قند خون کمک می‌کند. کینوا همچنین حاوی مقدار خوبی منیزیم و پتاسیم است که هر دو به پایین آوردن سطح فشار خون کمک می‌کنند. منیزیم در ریلکس کردن رگ‌های خونی هم اثرگذار است که این موضوع به مبارزه با میگرن کمک می‌کند.

خواص کینوا برای مبارزه با دیابت و فشار خون بالا

کینوا متابولیسم را بهبود می‌بخشد

کینوا سرشار از مواد مغذی است و اگر آن را به‌طور منظم مصرف کنید، متابولیسم بدنتان بهبود پیدا می‌کند. پروتئین موجود در این دانه‌ها هم در بهبود متابولیسم نقش دارند و به‌طرز قابل‌توجهی اشتها را کاهش می‌دهند.

کینوا در درمان آنمی مفید است

کینوا غنی از آهن است؛ به‌طوریکه یک فنجان (۱۸۵ گرم) کینوای پخته شده تقریبا ۳ میلی‌گرم آهن دارد و ۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی را برطرف می‌کند. دنبال کردن رژیم غذایی حاوی آهن کافی به پیشگیری از آنمی یا کم‌خونی کمک می‌کند. ماده‌ی مغذی مفید دیگر در این زمینه ریبوفلاون نام دارد که کینوا غنی از آن است. آنمی می‌تواند در اثر کمبود ریبوفلاون در رژیم غذایی هم رخ دهد. بدن برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. هموگلوبین بخشی از گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را در خون حمل می‌کنند.

خواص کینوا برای سلامت دستگاه گوارش

افزایش سلامت دستگاه گوارش یکی دیگر از خواص کینوا به شمار می‌رود. فیبر موجود در این دانه‌ها به غذای موجود در معده حجم می‌دهد که این موضوع دیواره‌های دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. دستگاه گوارش متقبض می‌شود و این موضوع جذب بهتر مواد مغذی در روده‌ی کوچک را به دنبال دارد. فیبر در روده‌ی بزرگ هم از یبوست پیشگیری می‌کند. یکی از اسید آمینه‌هایی که کینوا دارد، اسید گلوتامیک است که در بدن به گلوتامین تبدیل می‌شود. گلوتامین مسؤول سلامت پوشش مخاطی در روده به شمار می‌رود.

خواص کینوا در دوران شیردهی

کینوا به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی که دارد باعث افزایش تولید شیر در دوران شیردهی می شود.

خواص کینوا در دوران شیردهی

خواص کینوا برای افزایش طول عمر

مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از غلات سبوس‌دار مانند کینوا می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند که مشخص است که این موضوع به افزایش طول عمر کمک می‌کند.

در ترمیم و رشد بافت‌ها مفید است

کینوا غنی از لیزین است که در رشد و ترمیم بافت‌ها اهمیت دارد. جالب است بدانید که کینوا تنها غلاتی است که اسید آمینه‌ی ذکر شده را دارد.

کینوا کوئرستین و کائمفرول دارد

کوئرستین و کائمفرول دو ترکیب گیاهی هستند که به‌ وفور در کینوا وجود دارند. این دو ترکیب به خواص خود در مبارزه با التهاب شناخته می‌شوند. علاوه بر این خواص ضدویروسی و ضدافسردگی دارند.

کینوا فولیکول‌های مو را مستحکم می‌کند

مستحکم کردن فولیکول‌های مو از خواص کینوا برای مو به شمار می‌رود. پروتئین هیدرولیز شده‌ی استخراج شده از کینوا به‌عنوان یک پوشش ملایم و طبیعی عمل می‌کند که فولیکول‌های مو را از داخل تغذیه کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. از پروتئین خارج شده از این دانه‌ها برای تولید محصولات باکیفیت مو استفاده می‌شود. ترکیبات هومکتانت (جاذب رطوبت) موجود در کینوا کف سر را هیدراته و تغذیه می‌کنند و آن را نرم نگه می‌دارند. هومکتانت‌ها یک پوشش نامرئی روی مو تشکیل می‌دهند و از مو در برابر محرک‌های محیطی از جمله آلودگی و گردوغبار محافظت می‌کنند. ویتامین E شکنندگی مو را از طریق متعادل کردن تولید چربی در کف سر کاهش می‌دهد.

کینوا فولیکول‌های مو را مستحکم می‌کند

به درمان شوره کمک می‌کند

کینوا حاوی مواد معدنی مهم از جمله کلسیم، آهن و فسفر است که رطوبت را در کف سر حفظ کرده و شوره را از موها دور می‌کنند. برای بهره بردن از خواص کینوا آن را له کنید و روی موها و کف سر خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس موهای خود را طبق روال عادی بشویید.

عوارض جانبی کینوا

عوارض جانبی کینوا

خواص کینوا را معرفی کردیم. حالا به سراغ عوارض جانبی آن می‌رویم. در نظر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف کینوا می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود. در ادامه عوارض جانبی کینوا را نام برده‌ایم.

مشکلات گوارشی

کینوا غنی از فیبر است و به همین علت زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند منجر به گاز، نفخ و اسهال شود. این موضوع به‌طور ویژه برای افرادی صدق می‌کند که به خوردن فیبر زیاد عادت ندارند. قبل از مصرف کینوا حتما با پزشک مشورت کنید، چون این دانه‌ها ساپونین دارند و ممکن است منجر به آسیب به روده‌ها شوند.

سنگ کلیه

کینوا حاوی اگزالیک اسید است که از طریق ادرار دفع می‌شود. این ترکیب به همراه کلسیم می‌تواند منجر به شکل‌گیری سنگ کلیه شود. اگر سابقه‌ی ابتلا به سنگ کلیه دارید، از مصرف کینوا خودداری کرده و در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم ؟

دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم ؟

برای اینکه بدانیم دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟! باید بگوییم کینوا مثل غلات پخته می‌شود و زمانی در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای پخت لازم دارد. طرز تهیه آن مثل برنج است و آن را می‌توان حتی به جای برنج نیز مصرف کرد. کینوا دارای کالری کمی بوده اما سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. کینوا حاوی پروتئین، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها و حتی همه ۹ آمینو اسید ضروری بدن است و از همین موضوع متوجه می‌شویم که خواص غذایی  بالایی دارد. کینوا را می‌توان پخت و جایگزین برنج استفاده کرد یا در انواع سالادها مصرف نمود. می‌توان از کینوا آرد تهیه کرد و در پخت انواع نان و شیرینی فاقد گلوتن از آن استفاده کرد که برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند؛ بسیار مفید است و می‌تواند جایگزین غلات دیگر شود و ارزش غذایی بالاتری نیز داشته باشد. از کینوا خام به‌عنوان جوانه در سالادها یا خوراک‌ها استفاده می‌شود. برای پخت هر ۲ پیمانه کینوا باید از ۲ و نیم پیمانه آب استفاده کرد و اگر کینوا با آب بیشتر پخته شود، نرم شده و اگر سریع پخته شود، سفت و کرانچی می‌شود و همه این دو حالت را می‌توان به راحتی مصرف کرد و تنها به ذائقه شما و غذایی که در آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

نکاتی برای خرید دانه‌ی کینوا

برای خرید کینوا به نکات زیر توجه کنید.

  • هنگام خرید کینوا دانه‌های ریز و خشک را انتخاب کنید. دانه‌ها باید تازه به نظر بیایند.
  • برای اینکه مطمئن شوید کینوایی که می‌خرید تازه است، دقت کنید که خوب بسته‌بندی شده باشد‌.

نکاتی برای نگهداری از کینوا

نکات مهم برای نگهداری از کینوا به شرح زیر است.

  • کینوا را در یک مکان خشک و خنک نگه دارید. کینوا باید در ظرفی باشد که هوا در آن نفوذ نکند و درب آن به‌خوبی بسته شود.
  • می‌توانید کینوا را در فریزر نگه دارید. کینوا‌ی پخته شده را در یک ظرف غیرقابل نفوذ هوا نگهداری کنید.
  • تشخیص اینکه کینوا فاسد است یا نه دشوار است. کینوا عمر مفید زیادی دارد و به مرور زمان فاسد می‌شود و بو می‌گیرد.

طبع دانه کینوا گرم است یا سرد ؟!

طبع دانه کینوا گرم است یا سرد ؟!

جالب است بدانید، دانه کینوا نه طبع گرمی دارد و نه طبع سردی، طبع این دانه‌های پرخاصیت معتدل است و به همین دلیل از نظر طب سنتی همه افراد می‌توانند آن را مصرف کنند. بنابراین چنانچه دوست دارید بدانید طبع دانه کینوا گرم است یا سرد تا آن را میل نمایید، باید بگوییم لازم نیست نگران طبع آن باشید و می‌توانید به راحتی و با هر طبیعتی که بدن شما دارد، دانه کینوا را مصرف کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار