|
|
کدخبر: ۱۸۰۵۱۲

مسئولان منطقه آزاد اروند برای رسیدن به توسعه اقتصادی اقدام به حذف ویزا برای اتباع بیگانه گرفتند اما نمایندگان این منطقه در مجلس معتقدند که این تصمیم ناشی از یک فشار احساسی و بدون توجه به بسترهای نظارتی موجود انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شهریور سال گذشته بود که تردد بدون ویزای اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند اجرایی شد و آذرماه نیز سند آن رونمایی شد. همین خبر کافی بود که حجم اخبار امیدوارکننده، فضای رسانه‌ها را در برگیرد تا جایی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند این موضوع را شروع «انقلاب اقتصادی» در آبادان و خرمشهر اعلام کرد.

اما این اخبار خوش عمر طولانی نداشتند چراکه در دو ماه گذشته حجم اخبار منفی همچون «2 مرد مست عراقی بیمارستان طالقانی آبادان را به هم ریختند» از اخبار امیدوار پیشی گرفت تا جایی که نگرانی‌هایی درباره بحث‌های امنیت داخلی و نظارت بر تردد اتباع بیگانه مطرح شد.

چشم بستن بر امنیت داخلی برای یک مشت دلار

اتفاقات ناخوشایند در گیت‌ها

نماینده مردم خرمشهر در مجلس با بیان اینکه نظارت بر گیت‌ها هنوز راه‌اندازی نشده است، می‌گوید: ما به این موضوع ایراد گرفتیم چراکه برخی از اتفاقاتی که در گیت پیش می‌آید، خوشایند نیست.

عبدالله سامری می‌افزاید: اینکه کنترل‌ها دقیق نیست، خطرناک است چراکه ممکن است بارهای اسلحه و قاچاق جای کالاهای اقتصادی باشد.

هیچ مشکلی نیست

رئیس پلیس مهاجرت ناجا نیز می‌گوید: با رونمایی از سند تردد بدون ویزای اتباع خارجی، شهروندان کشورهای خارجی به‌جز اتباع رژیم اشغالگر قدس می‌توانند بدون داشتن ویزا به منطقه آزاد اروند سفر کنند و در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اقامت گزینند.

مجید صمدی می‌افزاید: اتباع خارجی که بدون ویزا به منطقه آزاد می‌آیند تا 30 روز مجوز اقامت دارند و می‌توانند از مسیرهایی چون مرزهای منطقه شامل مرز شلمچه، مرز دریایی خرمشهر و آبادان و مرز هوایی تردد کنند.

وی بیان می‌کند: تمامی تدابیر برای کنترل و حفظ امنیت اندیشیده شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

چشم بستن بر امنیت داخلی برای یک مشت دلار

پایش هویتی اتباع خارجی بیش از گذشته

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند نیز ورود بدون ویزای اتباع خارجی به محدوده این منطقه را اجرای قانون ابلاغی می‌داند و می‌گوید: موضوع ورود اتباع خارجی بدون ویزا به محدوده مناطق آزاد کشور مصوب مجلس، تأیید شده توسط شورای نگهبان و ابلاغ‌شده توسط دولت است، این تنها محدود به منطقه آزاد اروند و اتباع عراقی نیست، تمامی اتباع خارجی از سراسر دنیا می‌توانند بدون ویزا به محدوده منطقه آزاد اروند با انجام مراحل کنترلی تردد کنند.

عبدالله کعبی با بیان اینکه ورود بدون ویزا و ورود با ویزا هیچ تفاوتی ندارد، می‌افزاید: تنها تفاوت این دو در هزینه ویزاست اما کنترل گذرنامه، پایش هویتی و امنیتی اتباع در بدو ورود به کشور مانند گذشته که نه بیش از گذشته انجام می‌شود، در واقع ویزای رایگان یک راهکار تشویقی برای جذب گردشگر خارجی است.

وی با بیان اینکه اتباع خارجی بدون ویزا تا یک ماه می‌توانند در منطقه آزاد اروند اقامت کنند، عنوان می‌کند: در صورتی که اتباع خارجی بخواهند بیش از این مدت زمان در منطقه بمانند باید نامه نگاری و کارهای اداری انجام دهند.

دنبال توسعه اقتصادی هستیم

قائم مقام منطقه آزاد اروند درباره احتمال خروج اتباع خارجی از محدوده منطقه آزاد اروند عنوان می‌کند: این اتباع خارجی حق خروج از منطقه آزاد را ندارند و هنگام خروج از محدوده منطقه آزاد باید مدارک آنها توسط مراجع انتظامی بازرسی شود.

وی می‌گوید: به لحاظ قانونی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی باید اتباع خارجی را رصد کنند البته این احتمال وجود دارد که اتباع خارجی از منطقه خارج شده باشند.

کعبی با بیان اینکه اتباع خارجی در صورت خروج از محدوده منطقه آزاد اروند به کشور خود دیپورت می‌شوند، بیان می‌کند: کسانی که قصد خروج از منطقه آزاد اروند را دارند می‌توانند در فرودگاه ویزا بگیرند و به این صورت نیست که تردد آنها بدون نظارت است.

وی می‌افزاید: ما به‌عنوان منطقه آزاد، به دنبال توسعه اقتصادی هستیم هرچند ممکن است که با این اقدام، نیروهای نظامی و امنیتی دچار زحمت شوند اما بدون شک ورود همین افراد به کشور سبب توسعه اقتصادی می‌شود.

چشم بستن بر امنیت داخلی برای یک مشت دلار

کنترل نامحسوس اتباع خارجی

معاون امنیتی استاندار خوزستان نیز در این باره می‌گوید: کنترل‌های لازم در ورود و خروج اتباع خارجی که بدون ویزا از طریق مرز شلمچه وارد منطقه آزاد اروند می‌شوند در حال انجام است اما از نظر امنیتی نمی‌توانیم نحوه کنترل را بیان کنیم.

قدرت‌الله دهقان بیان می‌کند: به‌هیچ وجه جای نگرانی نیست چون گیت‌هایی را در جاده‌های آبادان-ماهشهر، آبادان-اهواز و خرمشهر-اهواز در نظر گرفته‌ایم و با نهادهای انتظامی قراردادی جهت کنترل این گیت‌ها در حال انعقاد است و به‌زودی نحوه کنترل این گذرگاه‌ها به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

وی عنوان می‌کند: البته بیش از 90 درصد از افرادی که وارد منطقه آزاد می‌شوند، پس از انجام کارهای خود در آبادان و خرمشهر به عراق برمی‌گردند و ما مرتباً آمار ورود و خروج را بررسی می‌کنیم تا چنانچه مورد خاصی بود به آن رسیدگی کنیم.

آماده نبودن منطقه آزاد اروند برای پذیرش اتباع خارجی بدون روادید

نماینده مردم آبادان در مجلس نیز با بیان اینکه ورود اتباع بیگانه به مناطق آزاد تابع قوانین بین‌المللی است، می‌گوید: اینکه بستر ورود اتباع بیگانه بدون داشتن ویزا به منطقه آزاد اروند مهیا بود یا خیر، بدون شک خیر چراکه منطقه آزاد اروند حتی یک درصد هم آمادگی انجام این کار را ندارد.

غلامرضا شرفی با بیان اینکه نهادهای نظارتی هم نتوانستند یک کار کارشناسی در این زمینه کنند، می‌افزاید: به همین دلیل نیروی انتظامی نوع برخورد با اتباع بیگانه را نمی‌داند و دستگاه قضائی هم قانون تعریف شده و مدونی در این زمینه ندارد و ما معطل قانون هستیم.

وی با بیان اینکه ورود اتباع خارجی بدون داشتن روادید به منطقه آزاد اروند مشکلات مختلفی ایجاد کرده است، عنوان می‌کند: خروج از محدوده منطقه آزاد و رفتن به منطقه سرزمین اصلی هم معضل دیگری است چرا که گیت‌های خروج و ورود نظارتی بر تردد ندارند.

چشم بستن بر امنیت داخلی برای یک مشت دلار

شتاب زدگی در حذف روادید

نماینده مردم آبادان در مجلس بیان می‌کند: هرچند تردد بدون ویزای اتباع خارجی باید انجام می‌شد اما گمان می‌کنم یک شتاب‌زدگی در این تصمیم بود.

وی با بیان اینکه فشارهایی به منطقه آزاد اروند درباره عدم ایجاد تحول و کارایی در اقتصاد وجود داشت، می‌گوید: شاید این موارد سبب شد که منطقه آزاد اروند تردد بدون ویزای اتباع خارجی را بدون فراهم کردن بستر لازم در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس ، روزگاری خرمشهر را "عروس خلیج فارس" می‌نامیدند تا اینکه سایه شوم جنگ بر بخت سیاه این عروس افکنده شد. مسئولان برای بازگرداندن خرمی و آبادانی به خرمشهر و آبادان نام منطقه آزاد روی آن گذاشتند تا بلکه با عبور از اقتصاد بسته دولتی و ورود گردشگران و سرمایه گذاران خارجی در این منطقه روح این عروس بخت برگشته را زنده کنند.

اکنون 14 سال از تشکیل منطقه آزاد اروند می‌گذرد اما حرکت حلزونی پیشرفت این منطقه آمالی که برای خرمشهر و آبادان در نظر بود را محقق نکرد تا جایی که هنوز گیت‌های ورود و خروج به منطقه تکمیل نشده‌اند.

با این حال تردد گردشگران خارجی با همه اما و اگرهایش در حال انجام است تا این سؤال که " آیا امنیت منطقه فدای دلارهای خارجی می‌شود" همچون خوره به جان اذهان مردم بیفتد.

گزارش از سید علیرضا شریفی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار