|
|
کدخبر: ۱۵۱۵۴۸

یکی از سوالاتی که همواره ذهن مخاطبان رشته ورزشی پرورش اندام را به خود درگیر می کند، موضوع مکمل های ورزشی است.


به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: مکمل ها از نظر ترکیبات، تاثیرات، کیفیت، مقدار و زمان استفاده با یکدیگر متفاوت می باشند، به طور کلی این دسته از مکمل ها دارای دو بعد فردی و اجتماعی هستند که اثرات مثبت و منفی آنها ابتدا در جسم و روح خود ورزشکار و سپس در جامعه ای که در آن زندگی می کند، پدیدار می شود.

متاسفانه کم نبوده و نیستند ورزشکارانی که به سبب نداشتن فرهنگ و دانش استفاده درست و اصولی از این گونه از مکمل ها، علاوه بر صرف هزینه های گذاف مالی، نا دانسته سلامتی خود و جامعه را به خطر انداخته و صدمات جبران ناپذیری را به جان خود می خرند.

استفاده از این مکمل ها وابسته به سن، جنس، سابقه تمرین، مرحله تمرین، اهداف تمرین، شدت تمرین، مدت تمرین، تغذیه، سابقه بیماری و بسیاری از موارد دیگر، می باشد، که برنامه آن باید توسط مربیان یا کارشناسان تغذیه ورزشی آگاه تهیه و تنظیم گردد.

با توجه به اینکه بیشتر این مکمل ها به صورت صنعتی و از طریق واکنش های شیمیایی تولید و روانه بازار مصرف می شوند، باید از لحاظ کیفیت در سطح بسیار مطلوبی قرار داشته باشند تا بعد از ورود به بدن به راحتی توسط اندام های مربوطه شناسایی و جذب شوند، در غیر این صورت سبب بروز اختلالات جدی در سلامت دستگاه های مختلف بدن خواهند شد.

بیشترین بخش کالری و مواد مورد نیاز بدن ورزشکار باید از طریق مواد غذایی طبیعی، که حاوی ترکیبات مناسب هستند تامین گردد و تنها سهم کوچکی از آن به مکمل ها اختصاص یابد زیرا همانطور که از نام آنها پیداست نقش تکمیل کننده را ایفا می کنند.

ورزشکاران مبتدی که در مقالات قبلی به ماهیت آن اشاره کرده ایم به هیچ عنوان نیاز به استفاده از مکمل ها ندارند و با تنظیم برنامه تمرینی و غذایی مناسب می توانند به اهداف مورد نظر دست یابند و در صورت استفاده از این مکمل ها، تنها بار مالی آن را به دوش خواهند کشید.

ورزشکارانی هم که مرحله مبتدی را پشت سر گذاشته اند نیز باید با دقت و حساسیت زیادی موضوع مکمل ها را پی گیری نمایند.

در کل مصرف مکمل های ورزشی در وقت مناسب به میزان مجاز با کیفیت عالی و همچنین در چهار چوب قوانین و مقررات تعریف شده می توانند سبب بالا رفتن کیفیت و کمیت در ورزش و در نهایت سرعت بخشیدن به پیشرفت ورزشکار شود.

در آخر نیز باز توصیه می شود که هر گونه استفاده از مکمل های ورزشی باید با کیفیت عالی و زیر نظر کارشناسان تغذیه ورزشی و مربیان مجرب انجام پذیرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار