|
|
کدخبر: ۱۷۴۹۶۸

بررسی سری فینال ها و سوپرلیگ بسکتبال؛

فینال سوپرلیگ بسکتبال به نفع تیم پتروشیمی بندر امام تمام شد اما برخی کارشناسان بسکتبال اعتقاد دارند وضعیت مهرام در مجموع بهتر از تیم ماهشهری بود، محمد کسایی پور در این مورد توضیح می دهد.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ سری هفت مسابقه ای فینال سوپرلیگ بسکتبال در ۵ مسابقه با قهرمانی تیم پتروشیمی به پایان رسید. اعضای تیم مهرام اعتقاد دارند این نتیجه بدون چند اشتباه می توانست به نفع این تیم باشد. اما نظر کارشناسان در مورد پایان کار لیگ چیست؟ برای این منظور ابتدا به سراغ محمد کسایی پور سرمربی اسبق پتروشیمی بندرامام و مربی اسبق مهرام رفتیم.

مهرام در مجموع بهتر بود

کسایی پور اعتقاد دارد: در فینال امسال قدرت تیمها به گونه ای بود که هیچ کدام از طرفین باجی به دیگری نمی داد اما وضعیت تیم مهرام را در مجموع با توجه به آمادگی بازیکنان ایرانی این تیم بهتر دیدم به خصوص صمد و حدادی که به واسطه شرکت در لیگ چین آمادگی بهتری نسبت به بقیه داشتند. البته وقتی صحبتی از سایرین نمی شود به این منظور نیست که بازیکنان دیگر خوب نیستند بلکه بحثما در مورد بازیکنان کلیدی هر تیم است که در جام جهانی هم تاثیرگذار خواهند بود.

وی ادامه می دهد: در طرف مقابل با وجود تمام تاثیرگذاری مثبتی که بازیکنانی مثل ارسلان کاظمی، حامد آفاق و مهدی کامرانی داشتند در مجموع ذهنیت بهتری از لحاظ بازی و شرایط جسمانی آنها داشتیم اما به نظر می رسید که این بازیکنان در دوران افت به سر می برند و بازیکنان کلیدی مهرام و حتی سعید داورپناه از نظر آمادگی بدنی بهتر بود. البته در این میان اوشین ساهاکیان هم در لیست بازیکنانی قرار می گیرد که شرایط آماده ای نداشت و در مجموع این فصل نسبت به سالهای قبل در دوران خوبی به سر نمی برد. این وضعیت در بین بازیکنان اصلی تیم ملی می تواند برای جام جهانی نگران کننده باشد. بسیار مهم است که مربیان تیمها نظر بدهند که چرا عملکرد این بازیکنان نسبت به سال قبل افت داشته است. البته بحثتاثیرگذاری آنها مطرح نیست چرا که برای مثال حامد آفاق با توپدزدیهای خود تاثیرگذار بود بلکه بحثکلی مطرح است.

سری هفت مسابقه ای مناسب لیگ ما نیست

آیا قدرت پتروشیمی در مجموع بر مهرام غلبه کرد یا نتایج فینال بازی به بازی پیش رفت؟ کسایی پور می گوید: مهرامی ها در شروع بازیها غافلگیر شدند چون دو بازیکن خارجی جدید به پتروشیمی اضافه شده بود اما صرفنظر از بازی اول، در سایر دیدارها وقتی کار به آخر مسابقه کشیده می شود نتیجه به عملکرد لحظات آخر هر تیمی برمی گردد که برنده بازی شد. اما در مجموع قدرت هیچ کدام از تیمها باجی به حریف نمی داد.

پیشکسوت بسکتبال در مورد تجربه سری هفت مسابقه ای فینال اشاره می کند: اگر در NBA مسابقات نهایی به صورت ۴ برد از ۷ بازی برگزار می شود یکی از دلایل عمده آن بحثتبلیغات است اما وقتی تعداد بازیها را از نظر کمی بالا می بریم به طور طبیعی از نظر کیفی دچار افت می شویم. به نظرم بهترین فرمت برای مراحل حساس لیگ ایران همان سری ۳ برد از ۵ بازی است و به دلایل مختلف فرمت جدید برای لیگ ما خوب نیست.

یخچالی و مشایخی پدیده های امسال

بهترینهای لیگ ایران و پدیده مسابقات کدام بازیکنان بودند؟ کسایی پور نظر می دهد: جوانترها در لیگ امسال بازیهای بسیار خوبی انجام دادند. سجاد مشایخی در این فصل بازیهای بزرگی انجام داد و بهنام یخچالی هم همین وضعیت را داشت. ضمن اینکه فرید اصلانی در یک نسل بزرگتر از این بازیکنان نشان داد که قابلیتهای بالایی دارد.

وی اضافه کرد: حامد حدادی در مجموع عملکرد بسیار خوبی در میان تمام بازیکنان داشت و صمد نیکخواه که همیشه بازیکن بزرگی بوده نیز با وجود اینکه در فشار زیاد برخی لحظات فینال کنترل خود را از دست داد اما به طور کلی نشان داد که بی جهت نام بزرگی ندارد. خارج از فضای تیمهای فینالیست نیز اعتقاد دارم محمد جمشیدی در مجموع خوب بود هر چند که تیم دانشگاه آزاد دو چهره متفاوت در لیگ داشت که یکی به سال ۹۲ و دیگری به ابتدای ۹۳ برمی گردد. جمشیدی که در سالهای قبل یک بار به عنوان پدیده معرفی شده بود در بخش دوم این فصل هم شاخص بود.

در فینال خبری از تغییرات دفاعی نبود

کسایی پور یک بحثفنی را هم در مورد فینالهای امسال مطرح می کند: امسال جالب بود که از جهت بحثفنی دفاعی، تغییرات عمده ای را در تیمهای فینالیست ندیدیم. در این چند فینال خبری از تغییر منطقه ای یا ترکیبی در دفاع نبود و هر دو مربی با این شرایط نشان دادند که بسیار محتاطانه عمل می کنند. تغییرات مورد نظر هم در بحثدفاع ترکیبی زون، پرس تمام زمین و… است.

دانشگاه آزاد کار بزرگی انجام داد

آیا تمام تیمهای امسال در جایگاه قابل انتظار خود قرار گرفتند؟ کسایی پور می گوید: تقریبا تمام تیمها در جایگاهی که باید قرار گرفتند. در این میان دانشگاه آزاد با توجه به بضاعت مالی جایگاه خوبی را با رفتن به رده سوم به دست آورد و کار بزرگی انجام داد. تیمهای اول و دوم را هم نمی توان به طور صد در صد گفت که باید در این رده ها قرار می گرفتند اما با شرایطی که پیش آمد تیم پتروشیمی چهره بهتر و با ثبات تری را نشان داد و مقام اول حق این تیم بود. ضمن اینکه تیم مهرام با توجه به بحثسهمیه ها از دو بازیکن ایرانی به عنوان سهمیه خارجی استفاده کرد و از جهت تمام ایرانی بودن بازیهای بسیار قابل احترامی را در فینال انجام داد و شاید با اضافه شدن بازیکنی مثل سم داگلاس نتایج هم عوض می شد.

سینانویچ تعیین کننده بود

وی در مورد بازیکنان خارجی هم نظر متفاوتی دارد و تاکید می کند: آنچه که پتروشیمی را متمایز می کرد گیبسون نبود بلکه بازیکن بلندقدتر آنها تفاوت ایجاد کرد. گیبسون بازیکنی بود که ثبات را برای پتروشیمی به وجود آورد و باعثشد که این تیم با مهرام مساوی شود اما اتفاقی که در فینال افتاد، عملکرد خوب سینانویچ بود که کفه ترازو را عوض کرد. بدون سینانویچ و با گیبسون به تنهایی کار برای پتروشیمی سخت می شد.

وی توضیح می دهد: تعداد امتیازاتی که سینانویچ از حدادی گرفت را باید با امتیازاتی که خودش به دست آورد جمع زد تا متوجه شد که این بازیکن پتروشیمی را در فینال نگه داشت. در مهرام هم صمد و حامد حدادی کسانی بودند که تیم را نگه می داشتند و در این میان عملکرد بقیه بازیکنان مهم بود که کفه ترازو را بالا بیاورند اما این اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار