|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۸۸

هود لامینار یکی از دستگاه های ضروری بسیاری از آزمایشگاه هایی است که با میکروارگانیسم های خطرناک سر و کار دارند. البته کاربرد این دستگاه فقط محدود به آزمایشگاه های بیولوژی نمی شود. بلکه هر آزمایشگاه هایی که ذرات معلق هوا یا آئروسل ها روی نمونه مورد آزمایش تاثیر مخرب بگذارد یا نمونه ها برای سلامت پرسنل آزمایشگاه خطرناک باشند. در واقع هود لامینار یک دستگاه حفاظتی است.

111

انتخاب یک هود مناسب برای آزمایشگاه هم از جهت حفظ سلامت پرسنل هم جلوگیری از آلوده شدن نمونه ها به وسلیه های آلاینده هایی که در هوا وجود دارند، بسیار مهم است. هودهای لامینار در ابعاد و ویژگی های مختلف تولید و به فروش می رسند. تعداد محدودی از شرکت ها نیز با بررسی نیازهای خریدار، محصولی سفارشی برای هم خریدار آماده می کنند. یکی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات رویان ایران است.

در ادامه این مقاله بررسی می کنیم که هنگام خرید هود لامینار سفارشی باید چه نکاتی را در نظر بگیرید و به چه سوالاتی پاسخ دهید.

چه سطحی از حفاظت لازم دارید؟

اولین سوالی که مطرح می شود این است که هود آزمایشگاهی را برای چه آزمایشگاهی و با چه کاربردی نیاز دارید. اگر هود را برای یک آزمایشگاه شیمی می خواهید، به جای هود لامینار باید هود شیمی خریداری کنید تا بخارات مواد شیمیایی وارد آزمایشگاه نشود. هود شیمیایی نسبت به هود لامینار بسیار ارزان قیمت تر است.

نوع هود لامینار با توجه به درجه حفاظت مورد نیاز در آزمایشگاه تعیین می شود.

هود لامینار کلاس I از پرسنل و اتمسفر آزمایشگاه محافظت می کند و هیچ تاثیری روی نمونه ندارد. این کلاس هود لامینار بیشتر در مدارس یا آزمایشگاه هایی که با نمونه های کم ریسک کار می کنند استفاده می شود. زیرا کمترین سطح حفاظت را ایجاد می کند.

هود لامینار کلاس II درجه بالاتری از حفاظت را نه تنها برای پرسنل فعال در آزمایشگاه، بلکه برای نمونه ها فراهم می کند. هود لامینار کلاسII ، با عنوان هود میکروبی یا biosafety cabinet نیز شناخته می شود. همچنین به چندین زیرمجموعه تقسیم می شود - نوع A1، نوع A2، نوع B1 و نوع B2، که هر کدام دارای ویژگی های ایمنی منحصر به فرد و سیستم های اگزوز هستند.

هود لامینار کلاس III بالاترین سطح حفاظت را دارد.  این هودها به نام گلاو باکس (Glove Box) نیزشناخته می شوند.

برای انتخاب کلاس مناسب هود لامینار حتما از مراجع، استانداردها و مشاوره با شرکت های تولیدکننده استفاده کنید.

222

اندازه هود لامینار

در آزمایشگاه باید محل مناسبی برای هود لامینار در نظر گرفته شود. تولیدکننده ای هود لامینار را از آن خریداری می کنید، شما را در محل مناسب هود لامینار راهنمایی می کند. هودهای لامینار در اندازه های استاندارد 120*100*80 ساخته می شوند. در خرید هود لامینار سفارشی می توانید سایزی که در نظر دارید را سفارش دهید.

نوع جریان هوا در هود لامینار

هودهای لامینار از نظر نوع جراین هوا به دو نوع جریان افقی و جریان عمودی تقسیم می شوند.

در هود لامینار جریان افقی، فیلتر در دیواره رو به روی کاربر قرار دارد و جریان هوا به صورت افقی به سمت کاربر است.

در هود لامینار جریان عمودی، فیلتر در قسمت بالایی یا سقف هود است و جریان هوا به صورت عمودی و به طرف سطح کار و نمونه است.

333

نوع و تعداد فیلتر

یکی از تفاوت های هودهای لامینار و هود شیمی، وجود فیلتر در هود لامینار است. در هودهای لامینار عموما از فیلتر هپا High-efficiency particulate air filter (HEPA) استفاده می شود. این نوع فیلتر ذرات معلق با اندازه خاصی را جذب می کند و اجازه عبور به آن ها نمی دهد.

444

فیلتر اولپا Ultra-low particulate air filter (ULPA) نسبت به فیلتر هپا عملکرد قوی تری دارد و ذرات با اندازه بسیار کوچکتری را در بین لایه های خود جذب می کند.

امکانات جانبی

هنگام سفارش هود لامینار مانند سیستم روشنایی داخلی، لامپ UV برای ضدعفونی کردن محفظه داخلی، پریز برق، شیر گاز و ... براساس نیازتان توجه کنید.

اشتباهات رایج هنگام خرید هود لامینار

درست است که قیمت مساله مهمی است. اما به بهای پایین آمدن عملکرد هود لامینار نباید باشد.

انتخاب متریال مناسب برای هود لامینار بسیار اهمیت دارد. هود لامینار باید به گونه ای ساخته شود که به راحتی قابل تمیز و ضدعفونی کردن باشد. از طرفی حداقل درز و شکاف روی سطوح آن باشد تا از تجمع آلودگی ها و میکروب ها جلوگیری شود.

توجه نکردن به این مهم که هود لامینار مانند همه دستگاه های آزمایشگاهی نیاز به بازرسی و کالیبراسیون های دوره ای دارد. هنگام خرید دستگاه، خدمات کالیبراسیون هود لامینار را نیز از فروشنده درخواست کنید.

در نهایت، درست است که هود لامینار دستگاه گرانقیمت است اما سرمایه گذاری درست روی آن نه تنها باعث حفظ سلامت پرسنل که اصلی ترین و بزرگ ترین سرمایه های یک مجموعه اند، از نمونه ها نیز محافظت می کنید. پس حتما در انتخاب نوع هود لامینار دقت  و توجه لازم را داشته باشید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار