|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۷۴

آیین عید نوروز در ایران بسیار اهمیت دارد، پهن کردن سفره‌ هفت سین رسمی مشترک در مراسم سال نو ایرانی است.

در رابطه با آیین عید نوروز در ایران چه می دانید؟ نوروز یکی از عید های باستانی ایران است که مردم این روز را جشن می گیرند. هر آنچه که باید در رابطه با آیین عید نوروز در ایران بدانید را در امیدنیوز بخوانید.

منشا پیدایش نوروز کجاست ؟

نوروز یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی است که به ارث رسیده‌ است اما شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوند دهنده ی افراد و اقوام ایرانی ایران یاد می‌شود. نوروز، با عنوان رسمی «روز بین‌المللی نوروز»، توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی رسیده‌ و این روز یکی از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان و بهاییان نیز به‌ شمار می‌رود.

آیین عید نوروز در ایران

همچنین در شاهنامه درباره نوروز اینگونه نوشته شده است: جمشید در حال گذشتن از آذربایجان بوده است که دستور می دهد برایش تختی قرار دهند، سپس با تاجی پر زرق و برق روی آن تخت می نشیند و با تابش نور خورشید به آن تاج زرین، روشنایی و نور فراوانی دنیا را فرا میگیرد و به خاطر شادمانی مردم آن روز را نوروز می نامند.

نحوه کاشت سبزه خاکشیر که یک سبزه ی فوری و زیباست را در امیدنیوز بخوانید.

فروردین

ماه فروردین به فروهر ها یا فروشی ها تعلق دارد. جشن نوروز نیز در واقع نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به حیات منتهی می شود. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و در واقع نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان مینوی به وجود می آید و بعد از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز می گردد.

در تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز نوشته شده است که ایرانیان باستان تنها قهرمان را فروهر می دانستند اما بعدها پرهیزگاران نیز از این نعمت برخوردار شدند. آن ها سالی یک بار برای دیدار بازماندگانشان در خانه های خویش فرود می آیند و اگر خانه را درخشان تمیز ببینند، ورود آن ها موجب خیر و برکت خواهد شد. اگر خانه را در هم و آشفته ببینند، برای آن ها طلب برکت نخواهند کرد.

سفره هفت سین - آیین عید نوروز در ایران

عید نوروز چیست ؟

تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز این روز در ایران و افغانستان نوید‌ دهنده سال جدید است. نوروز در کشورهایی مثل تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

ما این جشن باستانی و کهن را از اقوام مختلفی در منطقه به ارث برده‌ایم. جشنی که با رنگ و بویی ویژه، هویتی ایرانی گرفته و نماد پیوند اقوام و مردمان ایران است. نوروز را شروع رستاخیر طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات می‌دانیم و باورمان بر این است که همگام با طبیعت، ما نیز باید روزگار نو و تازه‌ای را با روح و روان تازه و پوشیدن لباس نو آغاز کنیم.

شروع جشن نوروز با اعتدال بهاری همزمان است. موعدی که خورشید در حرکت ظاهری‌اش در ابتدای برج حمل، استوای زمین را قطع می‌کند و ساعات روز و شب با هم برابر می‌شود. در تقویم خورشیدی، لحظه تحویل سال، اولین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین شمرده می‌شود.

آیین عید نوروز در ایران

عید نوروز آداب و رسوم بسیاری دارد که تقریباً در تمام نقاط ایران رعایت می شود، از جمله:

سبز کرده سبزه

همان طور که گفتیم رسم سبز کردن سبزه عید، از هزاران سال پیش تاکنون رواج دارد و مردم تقریباً 25 روز پیش از آغاز سال نو، اقدام به سبز کردن گندم، تخم شاهی، ماش، عدس و … می کنند و سبزه های زیبا و با طراوت را روی خوان هفت سین کنار آینه و شمع قرار می دهند.

سبزه عید - آیین عید نوروز در ایران

خانه تکانی

خانه‌ تکانی از آن رسم و رسوماتی است که فکر نمی کنم کسی آن را فراموش کند؛ هم به دلیل زحمتی که اغلب برای اهل خانه دارد و هم نتیجه ای که در آخر حاصل می شود. همان طور که ایرانی ها نو شدن و طراوت و سرسبزی بهار و طبیعت را جشن می گیرند، به خانه تکانی هم اقدام می ورزند.

پس کمدها را از وسایل اضافه خالی می کنند؛ فرش ها را می شویند؛ بر دیوارها رنگ تازه می زنند و شیشه ها را از هر چه غبار و آلودگی است پاک می کنند تا آفتاب درخشان بهاری، هر چه بیشتر و بهتر در خانه های آن ها پهن شود.

برگزاری جشن چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از آن رسم و رسومات نوروزی است که طرفداران بسیاری خصوصا در میان جوان ترها دارد. چهارشنبه سوری در شب آخرین سه شنبه سال برگزار می شود و خانواده ها با برافروختن بوته های آتش دور هم جمع می شوند و گل می گویند و گل می شنوند و از روی آتش می پرند و برای خود و بقیه آرزوی صحت و سلامتی می کنند.لب بساط شیرینی و شکلات و آجیل چهارشنبه سوری و آش رشته برپاست. قاشق زنی هم یکی از رسم و رسوماتی است که در شب چهارشنبه سوری برگزار می شود.

برقراری صلح و آشتی

خانه تکانی ایرانی ها که تنها مربوط به خانه های آن ها نمی شود؛ بلکه این مردمان پاک نهاد رسم دارند تا خانه دل خود را نیز از هرچه کینه و نفرت و دو دلی است تکان دهند و به جای آن در دل های خود بذر امید و آرامش و عشق و دوستی بپرورانند؛ به همین دلیل دوستان و آشنایان و خصوصاً کسانی که با یکدیگر کدورتی به دل دارند با هم ارتباط برقرار کرده و سعی بر صلح و آشتی می کنند.

رسم عید نوروز - آیین عید نوروز در ایران

نو پوشی و تمیز پوشی

در آغازین روز بهار ودر جشن نوروز هر آنچه در طبیعت است نو می شود پس دریغ است از آدمی که در این روز خجسته از خود غافل شود و با خرید اسباب و اثاث نو و بر تن کردن لباسی نو خود را با طبیعت همگام و هم قدم نکند.

چیدن سفره هفت سین از آیین عید نوروز در ایران

سفره هفت سین همدیگر از نامش پیداست که هفت قلم سین دارد که عبارتند از:

  • سنجد: دانه های کوچک و قهوه ای رنگ سنجد را می توان سمبول زایش و تولدی نو محسوب کرد؛ سنجد بوی عشق می دهد و حضور ن بر سر سفره هفت سین نمادی است از عشق اعضای خانواده به یکدیگر.
  • سبزه:  این سبزه، همان سبزه ای است که از بیست و پنج روز قبل در خانه کاشته شده است و با عشق و امید به آن رسیدگی شده است و اکنون که زیبا و خرم است بر خوان هفت سین می نشیند و پاکی و طراوت را به ارمغان می آورد.
  • سمنو:  سمنو هم خوشمزه است هم پرخاصیت، محصولی که از جوانه های گندم تهیه می شود و هم ضامن سلامت است و هم نوید رویش و زایش می دهد. سمنو پختن پیش از نوروز هم از رسومات این جشن باستانی است.
  • سکه: اگر می خواهید مالتان پربرکت و جیبتان در تمام طول سال آینده پر پول باشد، گذاشتن سکه برسر سفره هفت سین را فراموش نکنید.
  • سیب: سیب هم نماد عشق است و هم دانایی. سیب سرخی که بر سفره هفت سین می گذارید عشق شما را به اعضای خانواده نشان می دهد و سمبولی است برای سلامتی و به روزی.
  • سماق و سیر: شادی و سرور هم با سماق و سیر بر سفره هفت سین می نشیند.

این هایی که گفتیم هفت سین سفره هفت سین بودند ولی این سفره زیبا و گسترده میهمانان دیگری هم دارد از جمله تخم مرغ های رنگ شده که اغلببه دست کودکان خانواده رنگ آمیزی و طراحی می شوند و نمادی بر زایش هستند. کاسه ای آب زلال و شفاف که نشان پاکی و صداقت اعضای خانواده است. آینه که روشنی خانه است و در بالای سفره می نشیند و شمع ها در کنار آن قرار می گیرند تا نور خانه را مضاعف کنند و تصویری از هفت سین باشند و همین طور کتاب که می تواند بنا بر عقیده و باور هر خانواده ای کتابی خاص و منحصر به فرد باشد که نشان از آگاهی و خرد و دانش است.

هفت سین سنتی - آیین عید نوروز در ایران

دید و بازدید در عید نوروز

یکی دیگر از رسم و رسومات جالب و شاید گاهی حوصله بر، دیده و بازدیدهای نوروزی هستند که تقریباً از همان ساعات اول سال نو شروع می شود و غالباً کوچک ترهای خانواده و فامیل، به دیدن بزرگ ترها می روند ولی خوب است که این دید و بازدیدها به ایام نوروز ختم نشوند و در تمام طول سال ادامه داشته باشند.

هدیه دادن به دیگران در عید نوروز

یکی دیگر از رسم های دوست داشتنی در عید نوروز، عیدی دادن است که به مذاق همه خوشایند است. در سال های گذشته مردم به عنوان عیدی، بیشتر به یکدیگر پول می دادند ولی امروزه هدیه دادن جایگزین عیدی نقدی شده است.

فلسفه سیزده بدر

همانگونه که ایرانیان باستان معتقد بودند پس از دوازده هزار سال، جهان به پایان میرسد و آشفتگی، نحسی و نابودی همه جا را فرا میگیرد، دوازده روز جشن نوروز نیز، یک روز آشفتگی را در پی داشت و آن روز، روز سیزده نوروز بود. نحسی روز سیزدهم عید، نشان فرو ریختن جهان و نابودی است. به همین دلیل ایرانیان باور دارند که ماندن در خانه در این روز شگون و خوش یمن نیست. ایرانیان باور دارند باید این روز را خارج از خانه و در طبیعت بگذرانند.

سبزی پلو با ماهی غذای محبوب عید نوروز

پختن سبزی پلو با ماهی، یکی از اصلی‌ترین آداب و رسوم نوروز بوده است که معمولاً به عنوان ناهار یا شام روز اول فروردین خورده می‌شود. فلسفه‌ی طبخ این غذا احتمالاً به خاطر نماد هر یک از مواد تشکیل دهنده‌ی آن بوده است. ماهی نماد حیات و جنب و جوش، سبزی نماد بهار و رویش و برنج نماد برکت است. علاوه بر این‌ها پختن و خوردن سبزی پلو با ماهی فرصتی برای شکرگزاری در روز اول سال هم هست. برخی از ایرانی‌ها مانند مردم زنجان، ماهی را با رشته پلو یا زعفران پلو می‌خورند و برخی دیگر آن را در کنار کوکو یا خورش‌های محلی سرو می‌کنند. همچنین برخی از تهرانی‌ها نیز در شب نوروز رشته پلو می‌پزند تا سررشته کار تا آخر سال در دستشان باشد.

سبزه عید - علت زرد شدن سبزه

نکات مهم در خصوص تاریخچه و آیین عید نوروز در ایران

  • نوروزنخستین روز سال خورشیدی ایرانی و برابر با یکم فروردین ماه است. نوروز جشن آغاز سال نوی ایرانی است و  یکی از قدیمی ترین جشن ‌های ایران باستان است.
  • تاریخچه عید نوروز به دوره مادها و هخامنشیان باز می گردد ولی در دوران اشکانیان و ساسانیان هم به بهترین شکل برگزار می شده است.
  • عید نوروز پس از اسلام هم در ایران، برگزار می شود و مردم آن را مهم ترین عید خود می دانند.
  • عید نوروز آداب و رسوم زیادی دارد که تقریباً در تمام نقاط ایران رعایت می شود.
  • خانه تکانی، برگزاری جشن چهارشنبه سوری، برقراری صلح و آشتی، تمیز پوشی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید نوروزی و هدیه دادن از جمله آداب و رسوم مطرح عید نوروز است.
  • یکی از بهترین رسم و رسومات نوروز در نزد ما ایرانیان، هدیه دادن است.
  • برای تاثیرگذاری بیشتر هدایای تبلیغاتی سال نو، این هدایا حتماً باید دارای ویژگی های خاصی باشند.
  • برای خرید هدیه نوروزی می توان از طریق آنلاین اقدام کرد.
  • شرکت آراهنر انواع هدایای تبلیغاتی نوروزی خاص و خلاقانه ای را به همین مناسبت آماده کرده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار