|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۷۷

علت تلخ شدن کیک خانگی و اصول صحیح پخت آن را در امیدنیوز بخوانید.

علت تلخ شدن کیک های خانگی چیست؟ برای جلوگیری از تلخ شدن کیک چه مواردی را باید رعایت کنیم؟ طرز تهیه ی یک کیک خانگی اسفنجی و پف دار بدون تلخی را در امیدنیوز بخوانید.

رایج‌ترین مشکلات پخت کیک خانگی

در صورتیکه به موارد کلیدی در زمان تهیه کیک خانگی توجه نکنید، کیفیت کیک پایین آمده و به مشکل بر خواهید خورد. امکان ندارد تابحال کیک درست کرده باشید و یکی از مشکلات زیر برایتان پیش نیامده باشد، اما جای نگرانی نیست زیرا توضیحات زیر به اندازه کافی مفید هستند که دیگر به مشکل برنخورید.

کیک خانگی - علت تلخ شدن کیک

علت تلخ شدن کیک

بیشتر افراد برای از بین بردن بوی ضخم تخم مرغ و اضافه کردن عطر مطبوع به کیک از پودر یا عصاره وانیل استفاده می‌کنند که بسیار هم پرطرفدار است. مصرف بیش از اندازه مجاز تعیین شده برای وانیل علت تلخ شدن کیک خواهد شد.

پف نکردن کیک خانگی

کیکی که پف نکند از نظر زیبایی ناقص ‌بنظر می‌آید حتی در مواردی روی مزه آن هم تاثیر می‌گذارد. از این رو با دقت به موارد زیر از پف نکردن کیک خانگی جلوگیری کرده و از نتیجه کار لذت ببرید.

  • استفاده از قالب با ابعاد و اندازه نامناسب: انتخاب قالب با اندازه مناسب تاثیر زیادی روی اسفنجی شدن بافت کیک دارد.
  • باز کردن درب فر قبل از پخت کامل کیک: باز و بسته کردن درب فر قبل از پخت کامل آن موجب پایین آمدن دمای فر و ایجاد شوک حرارتی در کیک می‌شود.
  • استفاده بیش از حد مجاز از بکینگ پودر یا جوش شیرین: درست است که استفاده از جوش شیرین یا بکینگ پودر باعث پف کردن کیک و اسفنجی شدن آن می‌شود، اما در صورت استفاده بیش از اندازه تعیین شده شاهد نتیجه عکس خواهیم بود.

کیک خانگی - علت تلخ شدن کیک

اسفنجی نشدن کیک خانگی

کیک مورد علاقه همه ما کیکی با بافت ترد و اسفنجی است نه خمیری و وارفته؛ از این رو زمانی‌که متوجه می‌شوید که کیک شما خمیری از آب درآمده، کل انرژیتان تحلیل می‌رود. بد نیست با دلایل خمیری شدن کیک آشنا شوید؛

  • انتخاب پیمانه دقیق برای اندازه‌گیری: عدم توجه به پیمانه‌های اندازه‌گیری که در دستور پخت کیک آمده از دلایل مهم برای خمیری شدن بافت کیک است.
  • انتخاب دما و زمان پخت نامناسب: انتخاب درجه حرارت فر و همین‌طور زمان پخت تاثیر زیادی روی نتیجه کار دارد. به عنوان مثال اگر درجه حرارت فر را پایین‌تر از حد نرمال تنظیم کنید بافت کیک اسفنجی نمی‌شود.

خشک شدن کیک خانگی

خشک شدن بافت کیک یکی از مشکلات عمده در پخت کیک خانگی است. تصور ما از کیک، خوراکی نرم و لطیف است نه خشک و زبر. عوامل تاثیرگذار در خشک شدن بافت کیک عبارتند از:

  • دمای بالای فر: لازم است بدانید گاهی درجه حرارت دستگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوتند بنابراین طبق تجربه‌ای که در استفاده از فر یا مایکروویوی که دارید بهترین دما را برای پخت کیک در نظر بگیرید.
  • مصرف زیاد جوش شیرین یا بکینگ پودر: استفاده بیش از حد مجاز هر دوی این مواد باعث خشک شدن بافت کیک خواهد شد.
  • کم بودن روغن: روغن برای جلوگیری از خشکی و سوخته شدن کیک به مواد اولیه اضافه می‌شود و کم بودن آن بافت کیک را خش.

طرز تهیه کیک اسفنجی - علت تلخ شدن کیک

خام و خیس بودن بودن بافت لایه میانی کیک خانگی

حتما تا بحال برایتان پیش آمده که اطراف کیک پخته باشد ولی وسط آن هنوز خام است. از جمله دلایلی که موجب این امر می‌شوند عبارتند از:

  • بزرگ بودن قالب کیک: در اینجا هم مانند سایر موارد لازم است به اهمیت بالای سایز قالب نسبت به مواد اولیه اشاره کنیم.
  • میزان بالای شیر و روغن: چنانچه مایعات کیک بیش از حد نرمال باشند موجب چسبندگی و خامی آن می‌شوند.
  • زیاد بودن شکر: اندازه‌ای که در دستور پخت برای شکر و سایر مواد ذکر شده منطقی و استاندارد است و شما با بر هم زدن اندازه‌ها باعث خراب شدن کیک می‌شوید.

علت ترک خوردن کیک

معمولا در درست کردن کیک خانگی شاهد ترک خوردن همه یا بخشی از سطح کیک هستیم. موارد مهمی که موجب ترک خوردن کیک می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • دمای بالای فر: قرار دادن کیک در دمای بالا و طبقه بالای فر یا مایکروویو یکی از عوامل ترک خوردگی روی کیک است.
  • استفاده زیاد از آرد: شاید با خود فکر کنید که آرد نمی‌تواند تاثیر منفی روی بافت و طعم کیک داشته باشد در حالیکه این باور کاملا غلط است. استفاده بیش از اندازه تعیین شده برای آرد موجب ترک خوردگی کیک خواهد شد.

شرایط نگهداری کیک بعد از پخت چیست ؟

برای تازه ماندن کیک خامه‌ای یا میوه‌ای خانگی، بعد از پخت اجازه دهید کاملا با محیط اطرافشان هم دما شده و سپس آنها را در ظروف درب‌دار با اندازه مناسب داخل یخچال نگهداری کنید.

  • زمانیکه دمای آشپزخانه‌تان به قدری زیاد است که موجب خراب شدن کیک می‌شود آن را در یخچال بگذارید در غیر اینصورت کیکهای معمولی مانند کیک یزدی را میتوان در دمای آشپزخانه تازه نگه داشت.

کیک ساده خانگی - علت تلخ شدن کیک

نکات کلیدی که زمان پخت کیک خانگی نباید از آن غافل شد

پخت کیک خانگی کاری لذتبخش و جذاب است اما گاهی اوقات خراب شدن کیک، نه تنها انرژی ما را از بین می‌برد بلکه باعث دلسرد شدنمان نیز خواهد شد. نکات کلیدی که زمان پخت کیک باید به آنها توجه شود عبارتند از؛

  • اجرای دقیق دستور پخت کیک
  • کیفیت بالای مواد اولیه
  • تنظیم صحیح دمای فر یا مایکروویو
  • تنظیم زمان پخت با توجه به نوع کیک
  • انتخاب قالب با اندازه مناسب
  • توجه به تاریخ انقضای مواد مصرفی
  • گرم کردن فر قبل از قرار دادن قالب کیک در آن

مراحل تهیه کیک خانگی

1. مواد کیک باید در دمای اتاق باشند (باید 60 تا 90 دقیقه قبل از درست کردن کیک مواد را از یخچال خارج کنید.)

2. برای سنجیدن تازگی تخم مرغ، آن را در یک کاسه پر از آب قرار دهید. اگر در آب فرو رفت، تازه است و اگر شناور روی آب بمانند و یک طرف آن روی آب باشد، تخم مرغ کهنه است.

3. منظور از تخم مرغ، معمولا تخم مرغ بزرگ است.

4. منظور از شیر، معمولا شیر هموژنیزه شده است.

5. می توانید به جای شیر، از ماست یا خامه ترش استفاده کنید تا بافت های مختلف را برای کیک امتحان کرده باشید.

کیک خانگی شکلاتی - علت تلخ شدن کیک

6. به عنوان جایگزینی برای باتر میلک، یک قاشق غذاخوری سرکه (یا آبلیمو) به یک لیوان شیر هموژنیزه اضافه کرده و هم بزنید. (بعد از ده دقیقه شیر بریده می شود و آماده استفاده به جای باترمیلک است.)

7. اندازه گیری وزن مواد اولیه با ترازوی دیجیتال آشپزخانه، بهترین و دقیق ترین شیوه اندازه گیری برای پخت است.

8. سفیده یک تخم مرغ بزرگ = 37 گرم و زرده یک تخم مرغ بزرگ = 20 گرم. بهترین و آسانترین زمان جداسازی سفیده از زرده، وقتی است که تخم مرغ سرد است. ولی سفیده تخم مرغ وقتی در دمای اتاق و یا دمای بیشتر است، بهتر زده شده و فرم می گیرد.

9. سفیده تخم مرغ را می توان فریز کرد. برای استفاده از آن، از شب قبل سفیده فریز شده را از فریزر خارج کنید.

10. برای نتیجه بهتر، از عصاره خالص وانیل استفاده کنید. از دوبرابر کردن میزان وانیل نترسید. (نظر شخصی من: استفاده وانیل اضافی در کیک، باعث تلخ شدن آن می شود. همچنین، وانیل یک ماده سمی است که استفاده بیش از حد آن برای بدنمان مضر است. یک نکته دیگه اینکه: دو نوع وانیل در بازار هست یک نوعش شکر داره و شیرین شده است. و نوع دوم بدون شکر. معمولا لوازم قنادی ها نوع دوم رو می فروشند و وانیلی که از سوپر مارکت ها تهیه می کنیم توش شکر داره. در صورتی که از وانیل بدون شکر استفاده می کنید، نصف مقدار دستور رو بریزید.)

11. برای اینکه زودتر دمای تخم مرغ های سرد را به دمای اتاق برسانید، تخم مرغ ها را به مدت 30 دقیقه در آب نیمه گرم (و نه داغ) قرار دهید.

12. برای اینکه زودتر دمای کره سرد را به دمای اتاق برسانید، آن را به تکه های کوچک تقسیم کرده و به مدت 30 دقیقه در یک بشقاب قرار دهید.

13. شکلات نیمه شیرین (Semisweet Chocolate) = شکلات تلخ (Dark Chocolate)؛ و شکلات تلخ (Bittersweet Chocolate) = شکلات تلخ با درصد بالای شکلات (Extra Dark Chocolate).

14.   شکلات نیمه شیرین (Semisweet Chocolate) و شکلات تلخ (Bittersweet Chocolate) را می توان جایگزین یکدیگر کرد.

15. از کره بدون نمک برای کیک ها استفاده کنید؛ مگر اینکه غیر از آن ذکر شده باشد.

کیک ساده خانگی - علت تلخ شدن کیک

مخلوط کردن مواد

16. مواد خشک را قبل از اضافه کردن به مواد تر، با همزن دستی هم بزنید تا مخلوط شود.

17. وقتی باید کره و شکر را با هم مخلوط کنید تا کرمی بشود، باید تا جایی هم بزنید که رنگ آن زرد خیلی کمرنگ شود و پف کند. این کار حدود 5 دقیقه زمان می برد.

18. وقتی قرار است مواد خشک و تر را به تناوب به مایع کیک اضافه کنید، با مواد خشک شروع کنید و خاتمه دهید. به عنوان مثال، ابتدا مواد خشک را به مایع کیک اضافه کرده، سپس مواد تر و در انتها مواد خشک (یا سه بار مواد خشک و دو بار مواد تر)

19. وقتی مواد خشک را به مایع کیک اضافه می کنید، زیاد هم نزنید. تا جایی هم بزنید که مواد صرفا مخلوط و یکدست شوند. در حدود یک دقیقه.

20. نیازی نیست از بالاترین سرعت همزن های برقی استفاده کنید. در اکثر موارد، برای همزن های کوچک، حداکثر از سرعت 4 و برای همزن های بزرگ، حداکثر از سرعت 6 استفاده کنید. این کار سالها به عمر همزن برقی شما اضافه خواهد کرد.

21. در مورد میزان مصرف شکر مراقب باشید. مقدار زیاد آن باعث تیرگی، و میزان کم آن باعث روشنی بیش از حد و زمخت شدن شود.

22. در مورد میزان مصرف آرد دقت کنید. مقدار زیاد آن باعث ایجاد ترک در سطح کیک می شود. (یکی از چند دلیل ترک خوردن رویه کیک)

23. زرده تخم مرغ را قبل از اضافه کردن به مایع کیک، با چنگال هم بزنید.

24. برای خارج کردن تکه پوست تخم مرغی که درون مایع کیک افتاده است، از پوست تخم مرغی استفاده کنید که شکسته اید و درون آن را خالی کرده اید.

25. مقدار کمی نمک، طعم و مزه مواد تشکیل دهنده را در پختنی های شیرین نمایان می کند.

26. هنگام فولد کردن، همیشه ماده سبک تر را روی ماده سنگین تر می ریزیم. و حرکت نرم دورانی می دهیم تا از خارج شدن هوای داخل مواد جلوگیری کنیم.

27. قبل از زدن سفیده تخم مرغ، کلیه ظروف مرتبط با آن را، شامل کاسه حاوی سفیده تخم مرغ و تیغه های همزن، با دستمال آغشته به آبلیمو یا سرکه تمیز کنید. کوچکترین ردی از چربی در آنها، مرینگ را به خطر می اندازد. (پف کردن سفیده را)

28. یک ست لیسک را اختصاصا برای سفیده تخم مرغ (مرینگ) کنار بگذارید.

29. از محافظی که برای جلوگیری از پاشیدن مایعات است برای هم زدن کیک های رقیق استفاده کنید.

30. اگر برای کیک یا آیسینگ از بیش از یک طعم دهنده استفاده می کنید، ابتدا از وانیل استفاده کنید. وانیل طعم را افزایش می دهد.

پخت کیک

31. برای پخت کیکی که همه قسمت هایش به یک اندازه باشد، آن را لایه به لایه بپزید. به این ترتیب که اگر می خواهید کیک سه لایه بپزید، مایع کیک را به صورت مساوی در سه قالب یک اندازه و یک شکل بپزید.

32. برای پخش کردن مایع کیک در قالب، از یک کاردک کوچک استفاده کنید. بیش از ½ یا 2/3 ارتفاع قالب را از مایع کیک پر نکنید.

33. دماسنج جداگانه ای برای خواندن دمای درون فر داشته باشید. اغلب فرها، یا سرد هستند یا داغ.

34. همیشه صبر کنید تا دمای فر به دمای مطلوب برای پخت کیک برسد و بعد قالب کیک را درون آن قرار دهید.

35. قالب کیک را دور از دیواره های فر قرار دهید. (اگر بیش از یک قالب کیک درون فر می گذارید سعی کنید قالب ها حداقل 4-5 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

36. بعد از 20 دقیقه از زمان پخت کیک، آن را در جایش بچرخانید. قبل از 20 دقیقه به آن دست نزنید.

37. در طبقه وسط فر استفاده کنید. مگر اینکه غیر از آن ذکر شده باشد.

38. معمولا وقتی عطر کیک درون فر در آشپزخانه می پیچد، کیک تقریبا در حال آماده شدن است.

39. برای بررسی اینکه کیک پخته است، آن را از فر خارج نکنید. همان طور که در فر است، یک خلال دندان را در وسط آن فرو ببرید، اگر تمیز بیرون آمد، کیک آماده است.

40. بیش از حد کیک را نپزید. این یک راه مطمئن برای خداحافظی با کیک های خشک است.

کیک وانیلی - علت تلخ شدن کیک

خنک شدن و تزیین کیک

41. بگذارید کیک های کامل به مدت 20 دقیقه از زمان خارج کردن از فر، روی سطح مشبک درون قالب خنک شوند.

42. کاپ کیک ها را بلافاصله پس از خارج کردن از فر، از قالب درآورده و بگذارید روی سطح مشبک خنک شوند.

43. وقتی کیک ها کاملا خنک شدند، قبل از برش دادن و یا تزیین کردن، کیک ها را در پلاستیک پیچیده، بگذارید به مدت 30 دقیقه درون فریزر بمانند.

44. همیشه کیک را روی یک صفحه پوشیده شده از فویل نازک هم اندازه و هم شکل خود کیک قرار دهید تا تزیین کردن و برش زدن راحتتر انجام شود.

45. قبل از آیسینگ (تزیین کیک)، تکه های پراکنده ای را که از کیک جدا شده اند، با قلموی سیلیکونی از روی کیک بردارید.

46. برای داشتن لایه های یکدست فیلینگ (ماده بین لایه های کیک)، از قیف خامه 18 اینچی و ماسوره سر گرد بزرگ استفاده کنید.

47. یک لایه نازک آیسینگ روی کیک بزنید تا خرده های کیک به آن بچسبد. سپس کیک را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید و بعد لایه دوم آیسینگ را روی کیک بزنید.

48. برای پخش کردن خامه روی کیک، از کاردک آفست؛ برای پخش کردن خامه اطراف و روی دیواره های کیک، از کاردک صاف، و برای داشتن گوشه های تر و تمیز، از کاردک پلاستیکی استفاده کنید.

49. اگر برای تزیین  کیک زمان ندارید، الک کردن پودر شکر روی کیک، معجزه می کند. طعم و شکل خوبی به اکثر کیک ها می دهد.

50. برای براق کردن رویه کیک، از سشوار با درجه متوسط روی کیک استفاده کنید. (دقیقا قبل از سرو)

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار