|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۵۷

چغازنبیل اولین بنای ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

اگر نام ایلامی‌ها را شنیده باشید و کمی با این تمدن باستانی و تاریخ آن آشنا باشید، پس حتما نام چغازنبیل نیز به گوشتان خورده است یا حتی آن را دیده‌اید. محوطه چغازنبیل در واقع یک شهر به‌جای مانده از دوره ایلامی است که ۱۰۰ هکتار وسعت دارد. زیگورات چغازنبیل یا معبد چغازنبیل بنایی مطبق، شگفت‌انگیز، شاخص و مهم‌ترین بنای باقی‌‌مانده از این شهر باستانی است. این شهر در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد به دستور یکی از قدرتمند‌ترین پادشاهان ایلامی ساخته شد و در سال ۶۴۰ پیش از میلاد، به فرمان آشور بانی پال، پادشاه آشوری‌ها در جنگ با هومبان هالتاش، آخرین شاه ایلام ویران شد. چنانچه در کتیبه‌ای آمده است:

من زیگورات شوش را که از آجرهایی با سنگ لاجورد لعاب شده بود، شکستم … معابد عیلام را با خاک یکسان کردم … شوش را تبدیل به یک ویرانه کردم … ندای انسانی و بانگ شادی به دست من از آن جا رخت بربست...

با توجه به اهمیت و ارزشمندی چغازنبیل، در دی‌ماه سال ۱۳۴۸ یک اثر ملی شناخته شد و در سال ۱۹۷۹ میلادی به‌عنوان نخستین میراث جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید. در ادامه از این بنای شگفت‌انگیز بیشتر خواهیم گفت.

 

« چغازنبیل به چه معناست؟ »

محوطه میراث جهانی چغازنبیل (شهر اونتاش) شهری آئینی بوده که در حال حاضر بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه است. این اثر در قرن سیزده قبل از میلاد به دستور پادشاه مقتدر این سلسله، اونتاش نپیریشا ساخته شده و به خدایان بزرگ ایلامی، نپیریشا و اینشوشیناک به صورت وقف اهدا می‌گردد.

باستان‌شناسان برای این مجموعه تاریخی، عملکرد دفاعی قائل نشده‌ا ند. ذیقَورَّت با تشدید بر روی حروف "ق" و "ر" کلمه‌ای اکدی است. در ایران تلفظ این کلمه از گزارشات گیرشمن گرفته شده و عموماً زیگورات نوشته شده و به معنای بلند و برافراشته ساختن است.

واژه چغازنبیل نیز متشکل از دو جزء "چغا" به معنای تپه (همچون چغامیش، چغاگاوانه و غیره) و زنبیل به معنای سبد می‌باشد. گویا قبل از حفاری معبد، ویرانه‌های تپه مانند آن، یک زنبیل واژگون را تداعی می‌کرده است.

 

« علت نامگذاری »

زمانی که چغازنبیل کشف شد و پیش از کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی این محوطه، یک تپه بزرگ و شبیه یک سبد برگشته بود به همین دلیل به نام محلی چغازنبیل معروف شد. این اسم مرکب از دو واژه «چُغا» که در زبان لری به آن تپه می‌گویند و «زنبیل» به معنی سبد است؛ اما نام اصلی این مکان بر اساس کتیبه‌ها و آجرنوشته‌های به دست آمده از این محوطه، به زبان ایلامی «ال- اونتاش» (Al Untash) و به زبان اکدی «دور اونتاش» (Dur Untash) است. در همین کتیبه‌ها آمده که این شهر در دوران اوج شکوه و عظمت ایلام به دستور اونتاش ناپیریشا، یکی از پادشاهان مقتدر این امپراتوری بنا شده است؛ به همین دلیل آن را ال اونتاش یعنی شهر یا قلعه اونتاش می‌گفتند.

PicsArt_22-06-20_14-36-39-553

« زیگورات چیست؟ »

زیگورات‌ که در زبان سومری زیقورات و در ایلامی زیقورتو نام دارد؛ نوعی معماری مذهبی و آیینی در دنیای باستان است که ساختاری برج مانند و قیفی شکل دارد. زیگورات‌ها در واقع معبدی طبقه طبقه بودند که انسان را به خدایان نزدیک‌تر می‌کردند. این بناها در دوره‌هایی بابلی‌ها و آشوری‌ها در بین‌النهرین و در دوره ایلامی‌هادر ایران ساخته شده‌اند.

چغازنبیل با نمونه‌های مشابه فرق دارد و تفاوت زیگورات چغازنبیل با زیگورات‌های بین‌النهرین در این است که طبقات فوقانی زیگورات‌ها روی طبقات تحتانی بنا می‌شدند؛ اما در چغازنبیل به‌گونه‌ای است که تمام طبقات شالوده مجزا دارند و همه آن‌ها از کف زمین ساخته شده‌اند.

 

« تاریخچه اکتشافات »

در سال ۱۸۹۰ میلادی زمین‌شناس سرشناس ژاک دو مورگان گزارش می‌دهد که در ناحیه چغازنبیل معادن نفت وجود دارد. گویا شرکت نفت ایران در پی همین گزارش بود که پایه‌گذاری شد. پس از گذشت پنجاه سال مهندسانی که سرگرم فعالیت‌های نفتی در چغازنبیل بودند آجری را یافتند که روی آن نوشته‌هایی بود. آجر را برای باستان شناسانی که در شوش کاوش می‌کردند فرستادند و پس از آن یک زنجیره کاوشهایی در چغازنبیل صورت گرفت که به کشف معبد چغازنبیل و آثار مهم دیگری انجامید.

این بنا نخستین بار توسط «براون» Boraven کارشناس نیوزلندی شرکت نفت ایران و انگلیس در سال ۱۹۳۶ میلادی کشف گردید و طی سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳ میلادی توسط رومن گیرشمن حفاری گردید.

سده‌های متمادی این بنا در زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود تا اینکه به دست رومن گیرشمن فرانسوی در زمان پهلوی دوم از آن خاکبرداری گردید. گرچه خاکبرداری از این بنای محدب متقارن واقع شده در دل دشت صاف موجب تکمیل دانش دنیا نسبت به پیشینه باستانی ایرانیان گردید، اما پس از گذشت حدود ۵۰ سال از این کشف، دست عوامل فرساینده طبیعی و بی دفاع گذاشتن این بنا در برابر آنها آسیب‌های فراوانی را به این بنای خشتی - گلی وارد کرده و خصوصاً باقی مانده طبقات بالایی را نیز دچار فرسایش شدید کرده‌است.

 

« ثبت به عنوان میراث جهانی »

ز معیارهای شش‌گانهٔ یونسکو برای ثبت یک اثر تاریخی در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو، که مکان‌های گزینش شده دست کم یکی را باید داشته باشند، چغازنبیل از معیارهای سوم و چهارم برخوردار است. این دو معیار به ترتیب معرف مکانی هستند که: «نمونه ای برجسته از نوعی بنا یا مجموعه معماری یا فناوری یا منظره که نمایانگر مرحله یا مراحلی در سرگذشت انسان باشد» و «نمونه ای برجسته از یک سکونتگاه سنتی بشری یا استفاده از زمین، که معرف یک یا چند فرهنگ است، باشد. به ویژه مواقعی که تحت تأثیر تغییرات برگشت‌ناپذیر شده‌است».

 

« ویژگی‌های معبد چغازنبیل چیست؟ »

همانطور که گفته شد اونتاش گال دستور ساخت شهر این مذهبی را داده بود. در میانه این شهر و مرتفع‌ترین جای آن، معبد چغازنبیل قرار داشت. ارتفاع اولیه آن ۵۲ متر در ۵ طبقه بوده است. اما امروزه تنها ۲۵ متر و ۲ طبقه و نیم از آن باقی‌مانده است. زیربنای معبد چغازنبیل مربعی با اضلاع حدودا 105 در 105 است، که دورش را حصارهای دایره‌ای پوشانده است.

عدد چهار در آن زمان به‌عنوان عددی مقدس در معماری به‌کار می‌رفته است. چهار معانی مختلفی مانند چهار جهت اصلی، چهار فصل سال، اضلاع مربع، بازوان صلیب، چهار عنصر، چها رستون عالم، چهار منزل قمر، چهار مزاج، چهار بهشت و... داشته است. همچنین روی تمامی آجرهای معبد متن یکسانی به خط میخی نوشته شده که نام پادشاه و هدف او از ساخت این معبد را بیان کرده اند.

تفاوت بزرگ این معبد با دیگر زیگورات‌های کشف شده از آن زمان، در پایه‌های هر طبقه آن است. به این ترتیب که طبقات زیگورات‌های بین‌النهرین روی هم ساخته شده‌اند اما طبقات معبد چغازنبیل شوش، هر یک از روی زمین و به‌صورت مجزا ایجاد شده‌اند. به‌جز طبقه اول و پنجم، تمام طبقات را با خشت پر کرده بودند. طبقه پنجم، محل قرار دادن بت‌ها بوده است.

 

« چرا بازدید از زیگورات چغازنبیل پیشنهاد می‌شود؟ »


- اولین اثر ثبت شده از ایران در فهرست جهانی یونسکو است.
- بزرگترین زیگورات موجود در ایران به شمار می‌رود.
- زیگورات چغازنبیل را می‌توان معادل آسیایی اهرام مصر دانست.
- یکی از نخستین ساختارهای تصفیه آب جهان را دارد.

 

« مراحل ساخت زیگورات چغازنبیل »

ساخت زیگورات چغازنبیل در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله اول زیگورات روی سکویی با اضلاعی به طول ۱۰۵ متر ساخته شد و  شامل یک حیاط مرکزی مربع بود که پیرامون آن رواق‌ها و اتاقی‌های باریک قرار داشت. ورودی بعضی از اتاق‌ها در حیاط مرکزی و بعضی دیگر از بیرون بوده است. 

زیگورات چغازنبیل، معبدی مطبق شکل است که پنج داشت و در حال حاضر حدود دو طبقه از آن باقی مانده است

در مرحله دوم، ورودی رواق‌ها و ورودی اتاق‌هایی که از حیاط مرکزی دسترسی داشتند، مسدود شده و حیاط با خشت در سه ارتفاع مختلف پر شده که به‌ترتیب طبقات دوم، سوم و چهارم را شکل داده‌اند؛ در واقع پی هر سه این طبقات از کف طبقه اول شروع می‌شود.

بنابراین زیگورات چغازنبیل بنای خشتی است که روی آن را با آجر پوشانده‌اند. روی طبقه چهارم، معبد کوچک اعلی به‌صورت یک اتاق ساخته شده بود. این معبد اعلی یا همان کوکونوم Kukunum به ناپیریشا، یکی از خدایان بزرگ مردم نواحی مرتفع ایلام تقدیم شده است. شمار کمی از افراد والامقام و کاهنان اجازه ورود به این بخش را داشتند. امروزه معبد اعلی وجود ندارد و تنها گل میخ‌ها و آجرهای لعابداری از آن باقی مانده است.

PicsArt_06-20-02.36.10
معبد چغازنبیل

« معماری زیگورات چغازنبیل »

زیگورات چغازنبیل دارای چهار دستگاه پلکان است که همگی به ورودی طبقه اول وصل بودند و با استفاده از پلکان جنوب غربی می‌توانستند به طبقات بالاتر راه پیدا کنند. تعداد پلکان‌های آجری و سنگ‌چین زیگورات تقریبا یکسان به‌نظر می‌رسد و فقط در جاهایی که زمین شیب داشته، تعداد آن‌ها متفاوت بوده است. این پله‌ها آجری هستند و با لایه‌ای از سنگ‌چین حفاظت می‌شدند.

روی بخش‌هایی از پلکان‌ها‌ که در نهایت به معبد اعلی می‌رسید، طاق‌های هلالی ساخته‌اند و برخی از قسمت‌ها نیز به‌منظور داشتن نور، فاقد طاق است. در اطراف ورودی‌ها مجسمه حیوانات به‌عنوان نگهبانان زیگورات قرار داده می‌شد که دو نمونه از این مجسمه‌ها در کاوش‌ها پیدا شدند. یکی مجسمه شیردال یا شیر عقاب است که در موزه هفت تپه نگهداری می‌شود و دیگری مجسمه گاو نر که در موزه ایران باستان می‌توانید از آن دیدن کنید.

جالب بدانید که زیگورات دارای ناودان نیز بوده تا آب باران به آن آسیب وارد نکند. در هریک از دیوارهای طبقه اول چهار ناودان وجود دارد که آب‌های سطح را جمع می‌کنند و یک ناودان نیز آب‌های پلکان و درها را دفع می‌کند. این ناودان‌ها وقتی به سطح مصطبه می‌رسند، به‌صورت آبراهی سرپوشیده با طاق هلالی امتداد می‌یابند و در صحن نیز احتمالا از طریق آبراهی به چاه‌های موجود سرازیر می‌شدند. در هر سمت طبقه دوم زیگورات نیز دو ناودان وجود داشته است که به طبقه اول وصل می‌شدند. این ناودان‌ها و آبراه‌ها با قیر و گچ پوشیده شده‌اند و در بعضی قسمت‌ها برای جلوگیری از سقوط عمودی و تند آب، آن‌ها را به‌صورت پلکانی می‌ساختند.

 

« عبادتگاه‌های خدایان و الهه‌های ایلام (عیلام) در زیگورات چغازنبیل »

به جز دو معبد بی‌نام و ناشناخته که در نزدیکی دروازه‌های غربی و جنوب شرقی حصار دوم قرار گرفته‌اند، نام عبادتگاه‌های خدایان و الهه‌های ایلام (عیلام) در زیگورات چغازنبیل از قبیل زیر هستند:

  • نپراتپ، الهه‌های روزی دهنده؛
  • پی نیکیر، مادربزرگ خدایان؛
  • گال، خدای بزرگ ایلام (عیلام)؛
  • شیموت، خدای عیلام (ایلام)؛
  • منزت، همسر خدای ایلام؛
  • نوسکو، خدای آتش؛
  • اَدَ، خدای هوا؛
  • نین آلی، همسر خدای هوا؛
  • روهوراتیر، خدای انزان؛
  • هیشمتیک ،همسر خدای انزان؛
  • ایشنی کاراب، الهه سوگند.

« عیلامیان چه کسانی بودند؟ »

پیش از ورود آریایی‌ها، حکومت دیگری در منطقه جنوب غرب ایران وجود داشته که به آن عیلامی می‌گفتند. از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد تا اولین هزاره پیش از میلاد، عیلامیان حکومت و تمدنی در جنوب غربی ایران برپا کرده بوند که با ورود هخامنشیان محدود شده است. تاثیر این قوم در تاریخ ایران تا حدی است که به پادشاهان هخامنشی خط آموختند. حتی زبان عیلامی اولین زبان رسمی هخامنشیان بود که در نوشتار و تجارت از آن استفاده می‌کردند. اقوام عیلامی سال‌های بسیاری با اقوام بین‌النهرین، یعنی بابلی‌ها، آشوریان و سومری‌ها در جنگ بودند و در نهایت با حمله آشور بانیپال، پادشاه آشوری، برای همیشه از بین رفتند. یکی از بناهای مهم ساخته شده توسط این قوم، زیگورات چغازنبیل یا معبد چغازنبیل است.

 

« روی کتیبه چغازنبیل چه چیزی نوشته شده است؟ »

بر روی کتیبه‌ای که در چغازنبیل پیدا شد نوشته‌هایی دیده می‌شود که از اونتاش گال بر روی آن حکاکی شده است. متن حکاکی شده روی کتیبه زیگورات چغازنبیل:

«به نقل از اونتاش گال: من آجرهای طلایی را حکاکی کردم و برای خدایان گال و اینشوشیناک این مأوا را ساختم و این مکان مقدس را هدیه کردم، باشد که کارهای من که هدیه‌ای است برای خدایان گال و اینشوشیانک پذیرفته شود.»

«من زیگورات شوش را که از آجرهایی با سنگ لاجورد لعاب شده بود، شکستم. معابد ایلام را با خاک یکسان کردم و شوش را به ویرانه‌ای بدل ساختم. به دست من ندای انسانی و فریاد شادی از آنجا رخت بربست.»

 

« رصدخانه زیگورات چغازنبیل »

از دیدگاه باستان‌شناسان مجموعه چغازنبیل که از 3 بنا تشکیل شده، شامل رصدخانه خورشیدی یا تقویم آفتابی برای محاسبه گردش خورشید و سال‌شمار بوده است. همچنین از رصدخانه زیگورات چغازنبیل برای استخراج تقویم و شناسایی روزهای ابتدایی و میانی هر فصل سال یا اعتدالین بهاری و پاییزی و انقلاب‌های تابستانی و زمستانی استفاده می‌کردند.

IMG_20220620_143928
رصدخانه چغازنبیل

در معماری باستان طرح خاص این طاق‌نماها (که از چند قوس پشت‌سرهم که به ترتیب کوچک می‌شوند) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. این طرح خاص در معماری ایران باستان ابتدا برای رصد خورشید ساخته می‌شد؛ اما پس از مدتی در دروازه ورودی بناها به عنوان تزیین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آجرهای سازنده خورشید‌سنج‌های چغازنبیل که با طرح خاص به شکل هشت ضلعی هستند مختص رصد خورشید احداث شده‌اند. نوشته‌های روی این آجرها به وضوح نشان‌دهنده این واقعیت هستند که سازه مدور کاربری رصدخانه داشته است.

روی این آجرها نوشته شده: «من اونتاش گال، پسر هومنانومنا، شاه انزال و شوش، بنای محترمی در اینجا ساختم؛ یک سیان کوک. در سال‌ها و روزهای پرشمار پادشاهی طولانی به دست آوردم. من یک شونشوایرپی برای خدای گال و اینشوشیناک (سیان کوک) بنا نهادم.»

معنی دو کلمه اصلی «سیان کوک» و «شونشووایرپی» تا کنون مشخص نشده است. اما به گفته باستان‌شناسان به احتمال زیاد مفهوم رصد گاه و رصد خانه را می‌رساند.

همان‌طور که در طرح خورشید‌سنج‌ها دیده می‌شود، تغییرات زاویه مابین کناره‌های خورشید‌سنج‌ها با تغییرات زاویه طلوع خورشید در ابتدای هر یک از فصول سال برابر است. طراحی این خورشید‌سنج‌ها به صورتی است که زمان طلوع یا غروب خورشید با تماشای سایه‌های ایجاد شده از آن، ابتدا یا وسط هر یک از فصل‌ها را می‌توان تشخیص داد.

 

« تصفیه خانه چغازنبیل »

برخورداری از تصفیه خانه یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بنای تاریخی زیگورات چغازنبیل است. تصفیه خانه چغازنبیل یکی از قدیمی‌ترین تصفیه خانه‌های دنیا بشمار می‌رود که در نوع خود برای آن دوره بی‌نظیر است. با وجود اینکه رودخانه دز تنها 3 کیلومتر از معبد فاصله دارد، منبع اصلی تامین  آب این تصفیه خانه رودخانه کرخه بود که توسط یک کانال 45 کیلومتری به چغازنبیل می‌رسید. علت اصلی عدم تامین آب از رودخانه دز فاصله زیاد ارتفاع چغازنبیل از سطح رودخانه دز است.

PicsArt_06-20-02.37.01
تصفیه خانه چغازنبیل

« سنگ‌نگاره یادبود اونتاش »

یکی از آثار باستانی دوره عیلام، سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا است. روی این سنگ‌نگاره باستانی نقش زنی حکاکی شده که دم ماهی دارد و  2 مار در دست‌هایش گرفته است. می‌توانید بالای تصویر کامل سنگ‌نگاره، کاهنه‌های معبد که در حال عبورند را ببینید. جنس آن از ماسه‌سنگ و مربوط به ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد است. در سدهٔ دوازده پیش از میلاد آن را از چغازنبیل به شوش آوردند و امروزه و در موزه لوور است.

 

سنگ نگاره اونتاش گال در موزه لوور قرار دارد.

 

« نکاتی که در بازدید از چغازبیل باید بدانید »

چغازنبیل میراث جهانی است که متعلق به همه است؛ خواهشمند است که در بازدید از این محوطه نکات زیر را رعایت کنید تا این اثر ارزشمند برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند.

  • در این محوطه سرویس بهداشتی، نمازخانه و آبسردکن وجود دارد.
  •  محوطه میراث جهانی چغازنبیل بوفه مواد خوراکی و مغازه ندارد بنابراین آب به‌همراه داشته باشید.
  • تهیه بلیط به‌صورت اینترنتی و از طریق درگاه‌های ذکر شده در سایت پایگاه جهانی چغازنبیل امکان‌پذیر است.
  • کشیدن سیگار و ریختن زباله در سراسر عرصه ممنوع است.
  • ورود با کفش پاشنه میخی و آسیب زننده به محوطه زیگورات ممنوع است.
  • در زمان بارندگی و تا حداقل۱۲ و حداکثر ۲۴ ساعت پس از آن، بازدید از محوطه، به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن به کف فرش آجری و ساختارها ممنوع است.
  • هرگونه عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای از مجموعه به‌صورت زمینی یا هوایی، تنها با اخذ مجوز کتبی ار حراست اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان و مدیریت پایگاه جهانی چغازنبیل امکان‌پذیر است.

 

« مسیر دسترسی به زیگورات »

شهر شوش در فاصله 115 کیلومتری از اهواز قرار دارد. بنابراین برای دسترسی به چغازنبیل باید مسیر اهواز به شوش را پیش بگیرید، پس از عبور از آزادراه اهواز به شوش، تابلوهایی را خواهید دید که شما را به بنای تاریخی چغازنبیل هدایت می‌کند.

اگر در سفر خود اهواز را برای اقامت انتخاب می‌کنید، توجه داشته باشید که بازدید از این مکان در نور روز لذت‌بخش است، بنابراین ساعت حرکت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که پیش از تاریک شدن هوا به این منطقه برسید. اما اگر شهر شوش را برای اقامت خود انتخاب کردهاید دغدغه‌ای از این بابت نخواهید داشت.

 

« در سفر به چغازنبیل کجا اقامت کنیم؟ »

خوشبختانه در نزدیکی چغازنبیل اقامتگاه‌های متعدد و ارزان قیمتی وجود دارد که پذیرای گردشگران و مسافران هستند و می‌توانید شبی به‌یادماندنی را در آن‌ها سپری کنید. نام برخی از این اقامتگاه‌ها به شرح زیر است:

  • اقامتگاه بوم گردی احمد: شوش، روستای خماط
  • اقامتگاه بوم گردی ابوعلی: شوش، دانیال، هفت تپه، روستای خماط، دو کیلومتری چغازنبیل
  • اقامتگاه بوم.گردی دورانتاش یا اهورا دانیال: شوش، فلکه یا زهرا، خیابان حرم، روبه‌روی درب موزه، کوچه شهید سوهانی
  • اقامتگاه بوم گردی آوان: شوش، منطقه هفت تپه، کوی آوان، پلاک هفت

 

« جاهای دیدنی اطراف چغازنبیل »

  • رودخانه دز: حدود ۲ کیلومتر

  • معبد دانیال شوش: ۴۲ کیلومتر

  • سازه های آبی شوشتر: ۴۵ کیلومتر

تعدادی از دیگر جاهای دیدنی استان خوزستان در نزدیکی چغازنبیل قرار دارد. به‌عنوان مثال نمی‌شود این همه راه تا دیدن چغازنبیل و زیگورات آن بروید و از هفت تپه که یکی دیگر از شهرهای ایلامی است و در نزدیکی چغازنبیل قرار دارد، دیدن نکنید. بعد از آن از موزه هفت تپه و چغازنبیل که در جوار همین محوطه قرار دارد، بازدید کنید تا اطلاعات و شناختتان از دوره ایلامی و دست‌آوردهای تمدنی آن بیشتر شود.

در ۳۰ کیلومتری شهر شوش و چند کیلومتری چغازنبیل روستای زیبای خماط واقع است. در این روستا مهمان اهالی مهما‌ن‌نواز و خون‌گرم شوید و ساعتی را در مضیف نشسته و قهوه مخصوص عربی نوش جان کنید. سپس با گردش در کوچه ‌پس‌ کوچه‌های خماط می‌توانید دست‌بافت‌های زنان و دختران هنرمند این دیار را برای دوستان و آشنایان خود سوغات ببرید.

 

« چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به زیگورات چغازنبیل هستند؟ »

رستوران و اقامتگاه بومگردی ابوعلی در روستای خماط

 

« فصل مناسب برای بازدید از زیگورات چغازنبیل چه زمانی است؟ »


منطقه خوزستان، تابستان‌های گرمی را تجربه می‌کند. پس توصیه می‌کنیم در فصل‌های خنک تر سال به بازدید از منطقه شوش، شوشتر و چغازنبیل بروید.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار